http://www.mernokkapu.hu Nyomtatás
 
2014-10-26 15:54

A tényekhez igazodó úthálózat-fejlesztésért I.

|

Dr. Rigó Mihály okl. erdőmérnök, okl. építőmérnök szorgalmazza az eladósított ország pénztelenségét jobban figyelembe venni, a pénznek, mint elemi döntési tényezőnek a mindenkori kiemelését, a pazarlás csökkentését az úthálózat-fejlesztési döntéseknél is.

Ma a fejlesztési programok nagy szakaszokban gondolkodnak. Mondjuk Nagykanizsától Szegedig, vagy Dunaújvárostól Nyíregyházáig. Tetézik ezt azzal, hogy ezen a szakaszon azonos az úttípus, így azonos a burkolat szélessége is.

 

Ez is egyfajta homogenitás! Ez a mai hálózatfejlesztés. Csak ilyen logika estén lehet bizonyos úttípusok kicsikart néhány százalékos olcsóbbságát felnagyítani, eltúlozni. Valójában azonban a nagy távolság alatt nagyon eltérő forgalomnagyságok vannak!

A 47-es főút forgalmi is ilyen pulzáló. Szeged, Békéscsaba és Debrecen közelében lényegesen nagyobb, mint a Szeged-Debrecen szakasz egyéb rész-szakaszain.


A mai hálózatfejlesztés következő hibája, hogy a hosszú szakasz úttípusát a legnagyobb forgalmú szakaszhoz igazítják. Így az összességükben hosszabb rész-szakaszok erősen túlméretezettek lesznek, ami maga az értelmetlen pazarlás.


Váltsunk paradigmát!
A homogenitás ne az útburkolat szélességében, hanem a szolgáltatási színvonal azonosságában legyen meg! Tegyük minden rész-szakaszra azt az úttípust, amely a legolcsóbban hozza a kívánt szolgáltatási színvonalat.

A tanulmány itt olvasható.