Felhasználónév: Jelszó:
Regisztráció
Mernokport.hu
Mérnökkapu.hu Érdekesség Végh-féle quadricikli
2011-09-07 19:21

Végh-féle quadricikli

|

Lábbal irányítható és egyben hajtható könnyű, egyszerű felépítésű, négykerekű jármű. Különösen sportolásra, illetve szabadidős tevékenységre használható.

A quadricikli egyik változata kb. 20 kg tömegű, két kerék hajtású. A járműn két fék és sebességváltó is van, de pedálja és (kézi) kormánya nincs. Lábbal kell hajtani és kormányozni is. Jól gyorsul, kényelmes és használata legalább olyan könnyen megtanulható, mint a kerékpározásé.

A találmány lényege az a felismerés, hogy az első tengely a kormányzáson túlmenően, hajtásra is alkalmas, ha lehetővé tesszük, hogy adott szakaszon előre-hátra is mozgatható legyen, és ezt a mozgást alkalmas áttételen keresztül átvisszük a hajtó kerekekre. A találmány szerinti jármű tehát olyan egyszerű felépítésű, könnyű quadricikli, amelynek az első tengelye egy csúszótengely. A csúszótengely (csapágyazva) egy sínen (csövön) a jármű vázához viszonyítva előre-hátra képes mozogni, és alkalmas mechanikai áttételen keresztül a hátsó vagy az első kerekeket hajtani.


A hátsó kerekek hajtása a következőképpen történik. Miután felültünk a járműre a lábunkat az első tengelyre helyezzük. Célszerű a cipőket könnyen oldhatóan felcsatolni a tengelyre. Ezek után két lábbal előre nyomjuk az első tengelyt, amely meghúz egy láncot, ami hajtja a fogaskereket, a hátsó tengellyel és a rajta lévő kerekekkel együtt. Hátraengedve az első tengelyt, egy gumikötél azt visszahúzza, miközben a racsnis fogaskerék szabadon fut, illetve a hátsó tengely és a kerekek is szabadon futnak előre. Ezután kezdődik a mozgás elölről és a jármű folyamatosan halad. Minden hajtó ütemet egy nem hajtó követ, amely időben lehet hosszabb is, rövidebb is. A jármű irányítása egyszerűen az első tengelyre helyezett (csatolt) lábakkal történik.


Megjegyezzük, hogy az első tengely mozgása nem okoz számottevő energia-veszteséget, nem teszi instabillá a járművet, és egyensúlyozni sem kell. Az ülés kényelmes, a két kéz pedig felszabadul a kormányzás alól. Mivel a szerkezet egyszerű, kialakítható kis súlyú, tetszetős kiviteli alak.

Végh András
fizikus
 
 
 

 

Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Ehhez az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
További események »
Rovat legfrissebb hírei
  • Kedvcsináló Kiss József írásaihoz »
  • A Duna aktuális vízszintje a Petőfi híd budai hídfőjénél »
  • Változó vizeink »
  • Régen és most »
  • Galileo Rajzpályázat »
  • Egy építkezés hat napig tart »
  • Jedlik Ányos forgonya 180 éves »
  • A művészet a környezetvédelem szolgálatában »
  • Mérnökszínház Szombathelyen »
  • Kutatók Éjszakája 2011 »
  • Végh-féle quadricikli »
  • Az első magyarországi szobavécé »
  • 99 és 85 éves autó az Oldtimer Expón »
  • Eseménynaptár
     « 
     » 
    H K SZ CS P SZo V
    29 30 31 01 02 03 04
    05 06 07 08 09 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 01
    Legfrissebb képtárak
    A leghosszabb műem

    A budapesti rakpart-vonal lett a leghosszabb magyar műemlék.
    A napokban 12 km-es hosszban műemlék lett Budapest Duna-parti rakpartjának történeti, főként a XIX. sz. második felében épült központi része. A rakpartok műemlékké nyilvánítását a Budapest Világörökségéért Alapítvány kezdeményezte. Budapest, 2011. szeptember 5., hétfő (OS)

    Kiadó: Budapest Világörökségéért Alapítvány