Felhasználónév: Jelszó:
Regisztráció
Mernokport.hu
Mérnökkapu.hu Érdekesség 99 és 85 éves autó az Oldtimer Expón
2011-04-13 15:47

99 és 85 éves autó az Oldtimer Expón

|

Eddig soha ki nem állított, ritka Benz és Daimler autókkal vesz részt a Közlekedési Múzeum az Oldtimer Expón a Vasúttörténeti Parkban. A múzeum a két veterán, 99 és 85 éves autóval az automobil 125 éves születésnapja előtt tiszteleg a kiállításon.

Az autó két atyja Gotlieb Daimler és Karl Benz által alapított Daimler és a Benz autógyárak 1926-ban egyesültek. A Közlekedési Múzeum által kiállított modellek még az egyesülés előtt készültek.
A Daimler Mercedes 10/40/65 márkájú autót 1924-ben gyártották, a kiállított alváz metszetelt, így láthatók a motor és az erőátviteli berendezések belső kialakítása. A motor különlegessége a királytengelyes vezérlés. Ebben az esetben a hengerfejben lévő vezérműtengelyt kúpkerekeken keresztül függőlegesen forgó tengellyel hajtották meg. Ugyanilyen különleges a gépkocsi differenciálműve is, amelyben a fogaskerekek terhelésének csökkentésére kettős áttételű kúp-tányérkerék hajtást alkalmaztak, ez azt jelenti, hogy két kúpkerék és két tányérkerék van benne, míg a hagyományos konstrukciónál csak egy van.

A gépkocsi két és négyüléses nyitott és négyüléses zárt karosszériával is készült, vételára 1924-ben 20000 Birodalmi Márka volt ennek az árnak a harmadáért már \"középkategóriás\" autót lehetett vásárolni. A most kiállított Daimler alvázat még soha nem láthatta a közönség, első alkalommal állítja ki a múzeum.

A speciális márkajelzésnek (10/40/65) adózási okai voltak, ugyanis akkoriban Németországban az autók teljesítménye után vetették ki az adót, amihez a motor méretét vették alapul, 261,8 cm3 hengerűrtartalom után egy lóerőt számoltak, azaz egy 2600cm3-es motor a 10 adólóerős kategóriába esett, akkor is, ha a valós teljesítménye feltöltés nélkül 40, kompresszorral 65 LE volt.

A motorja négyütemű, 4 hengeres 2600 cm3-es volt, teljesítménye 40 LE-s (29,4 kW), kompresszorral: 65 LE (47,8 kW) volt, maximum sebesség: 120 km/h.

A Benz túraautó (Benz 14/30 HP) még idősebb, 99 éves, 1912-ben gurult ki a gyárkapun. Ez az autó az egyetlen megmaradt példány Magyarországon. Még favázas karosszériával készült, és a kornak megfelelően a kocsiszekrény a konflisok arányait követi, felépítése az autóépítés kezdeti jegyeit viseli magán, pl. vezetőülése nyitott, a vezető feje fölé csak vászontetőt lehetett kifeszíteni. Az utastér azonban már zárt. Nem volt még ablaktörlője, a szélvédőt előre lehetett hajtani, hogy ne piszkolódjon el. A sebességváltóját és a kézifékkarját az utastéren kívül szerelték fel. Motorjának hengereit még kettesével öntötték, egy öntvényben 2 henger található. Az üzemanyagot a már hátul elhelyezett tartályból a kipufogógáz túlnyomásának segítségével juttatták el a motorhoz.

A motor 4-ütemű, négyhengeres, 3564 cm3-es, amely 33 lóerővel hajtotta a járművet, akár 80 km/órával.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum által kiállított autók Oldtimer Expón ( Vasúttörténeti Park, április 15-17) a „Keleti Pályaudvar” installációval szemben láthatók

Bővebb információ a sajtó részére:

Domonkos Csaba kommunikációs referens

Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

Telefon: 06-70-320-9251,

E-mail: domonkos@mmkm.hu
Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Ehhez az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
További események »
Rovat legfrissebb hírei
  • Kedvcsináló Kiss József írásaihoz »
  • A Duna aktuális vízszintje a Petőfi híd budai hídfőjénél »
  • Változó vizeink »
  • Régen és most »
  • Galileo Rajzpályázat »
  • Egy építkezés hat napig tart »
  • Jedlik Ányos forgonya 180 éves »
  • A művészet a környezetvédelem szolgálatában »
  • Mérnökszínház Szombathelyen »
  • Kutatók Éjszakája 2011 »
  • Végh-féle quadricikli »
  • Az első magyarországi szobavécé »
  • 99 és 85 éves autó az Oldtimer Expón »
  • Eseménynaptár
     « 
     » 
    H K SZ CS P SZo V
    26 27 28 29 30 01 02
    03 04 05 06 07 08 09
    10 11 12 13 14 15 16
    17 18 19 20 21 22 23
    24 25 26 27 28 29 30
    31 01 02 03 04 05
    Legfrissebb képtárak
    A leghosszabb műem

    A budapesti rakpart-vonal lett a leghosszabb magyar műemlék.
    A napokban 12 km-es hosszban műemlék lett Budapest Duna-parti rakpartjának történeti, főként a XIX. sz. második felében épült központi része. A rakpartok műemlékké nyilvánítását a Budapest Világörökségéért Alapítvány kezdeményezte. Budapest, 2011. szeptember 5., hétfő (OS)

    Kiadó: Budapest Világörökségéért Alapítvány