Felhasználónév: Jelszó:
Regisztráció
Mernokport.hu
Mérnökkapu.hu Mérnöktársadalom A Műszaki Értelmiség Napja 2013
2013-09-19 11:21

A Műszaki Értelmiség Napja 2013

|
A Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara és a MMK Közlekedési Tagozata, továbbá a Budapesti és Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem által gróf Széchenyi István születésnapja kapcsán 2013. szeptember 18-án közösen szervezett Műszaki Értelmiség Napja fő témája a közlekedésfejlesztés.
A „Fókuszban a közlekedés” c. rendezvény előadásai rövid tájékoztatást adnak az egyes alágazatok jelenlegi aktuális kérdéseiről, feladatairól.

A konferencia előadásait közreadjuk, ahogyan az előadóktól megkapjuk az előadásuk anyagát. Először Tarlós István főpolgármester köszöntőjét közöljük.

Igen Tisztelt Közönség! Kedves Mérnöktársaim!


Nagy öröm számomra is a bontakozó szép hagyomány, hogy immár évről évre, Széchenyi István születéséhez közeli napon, megtartjuk a Műszaki Értelmiségiek Napját. Köszönet ezért a nemes törekvésért a szervezőknek, különösen a Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamaráknak, az egyetem vezetőinek és tanári karának. Széchenyi, a maga korában, közel kétszáz esztendeje, Pest és Buda városához írott leveleiben, szinte mindig megemlíti: az élet rövid, és mi még sok minden akarunk itt, legfőképpen utakat, hidakat, vasutat. A munkát kitűnő mérnökökre, Adam Clarkra és másokra bízta, így lett, a magyar műszaki munkának rangja és becsülete.
A mai világ, – igaz ez Magyarország fővárosára, Budapestre is –, a mérnöki gondolat- és építés nélkül elképzelhetetlen lenne. A hagyományok és a nemzetközi téren is mindig rangosnak tartott magyar műszaki kultúra becses volt és marad is a fővárosban. Budapest őrzi és ápolja ennek nemes értékeit. Tervpályázatainkban minden mérnök, minden műszaki szakember munkájára számítunk.

Tisztelt Barátaim!
A mai tanácskozás témája a közlekedés, ami modern kor kezdete óta meghatározó jelentőségű. Széchenyi István a közlekedés fejlesztésében a magyar gazdaság fellendítésének legfőbb biztosítékát látta. Budapesten ma, minden fenntartható fejlődés és jövőbeni kibontakozás alapja ugyancsak a közlekedés. Azt is mondhatom, az elmúlt 20 évben egyben a fejlődés gátja is. Mindenekelőtt hosszú távú és megalapozott tervekre van szükségünk. Sajnos az a keserű igazság, hogy a főváros életében, az elmúlt évtizedekben – különösen a közlekedés területén – minden volt, csak átgondolt, előremutató, reális tervezés nem. A hibákat, félmegoldásokat, elmaradásokat a metróktól a közutak állapotáig hosszan sorolhatjuk. Joggal érezhettük úgy, hogy 1990 és 2010 között a város akkori vezetése lenézte, mellőzte – amennyire csak lehetett – a műszaki értelmiséget. Ennek jelei a várospolitikában, a szemléletben egyértelműek voltak, talán nem csak számomra. Budapest ezt nagyon megsínylette.
Ezzel a súlyos hagyatékkal szembenézve, három esztendővel ezelőtt, napi fenntartási gondokkal küzdve, fogtunk hozzá egy reális alapokon nyugvó, a lehetőségek korlátait is számba vevő, de előremutató tervezési munkához. Nem ábrándokhoz, hanem műszaki-gazdasági-pénzügyi előkészítéshez. A kialakított feladatok nagyságrendjét jelzi, hogy Budapest vezetése ma 27, ötven millió eurót meghaladó nagyberuházás előkészítésén dolgozik. Ezeknek a projekteknek jelentős hányada a főváros közlekedésének fejlesztését szolgálja. Befejezzük a 4-es metrót. Tervezzük és megvalósítjuk a 3-as metró felújítását és északi irányban történő meghosszabbítását. Ugyancsak ebben a tervezetben szerepel a villamos- és trolibusz járműprogram második üteme, a kis-földalatti rekonstrukciója és kelet felé történő meghosszabbítása. A csepeli és a ráckevei HÉV összekötése a metróval. Szintén a terveinkben szerepel, hogy jelentősen felújítjuk a fővárosi járműparkot, melynek során új buszok és villamosok üzembe helyezésére kerül sor. Mindez évtizedes hiányosságok pótlását is jelentik. Terveink szerint a Demszky-korszak világvárosi ködben úszó víziói után a reális alapokon nyugvó és kiegyensúlyozottan fejlődő Budapest programját valósítjuk meg a közlekedés területén is.
A hibák kijavítása mellett, sok más tapasztalatot is fel kell dolgozni. Változtatni kell támogatást finanszírozó rendszereken, eredményesebbé, hatékonyabbá kell tenni az európai uniós alapok elérését. Mindannyian jól tudjuk, hogy a tervek megvalósításában az összehangolt rendszer alapja a mérnöki munka. Ennek kulcsa pedig a feladatok pontos kijelölésében rejlik. Ezért szeretnénk, hogy a jövőben a közlekedés-építésében, illetve annak előkészítésben, a különféle elő tervek és terv-változatok kisdolgozásban, a mérnöki gondolkodás nagyobb súllyal szerepeljen. Ami a jövőt illeti: továbbra is fenntartjuk, hogy ösztöndíjakkal, a gyakornoki rendszer kiszélesítésével, mind több hallgatónak, fiatal mérnöknek, pályakezdő műszakinak adjunk lehetőséget, munkát, megélhetést és értelmes célt.


Tisztelt Barátaim!
Mindannyian jól tudjuk, hogy a rajzasztalom mindig több van, mint ami megvalósul. Egy-egy terv-részlet későbbre került, de az igazi mérnök, mindig tervez, mindig alkot, megvalósít. Ehhez azonban szükség van mások elgondolásainak megismerésére is. Az emlékezés mellett ez nap erről is szól. Jó munkát, hasznos és szép terveket kívánok, amelyeket aztán hasonló szakértelemmel, hasonló mérnökök, műszakiak megvalósítanak.

A Műszaki Értelmiség Napjának programja

1) Köszöntők
9.30–9.40 Dr. Péceli Gábor BME rektor
9.40–9.50 Főváros képviselője
9.50–10.00 Kassai Ferenc BPMK elnök

2) Bevezető előadások
10.00–10.30 Dr. Gazda István: Széchenyi és a műszaki tudományok a reformkorban
10.30–11.00 Schulek János: Széchenyi közlekedésfejlesztési gondolatai, tettei

Kávé szünet

3)
Közlekedés(fejlesztés) ma
11.20–11.50 Schváb Zoltán: A hazai közlekedésfejlesztés irányai
11.50–12.15 Dr. Scharle Péter: A közlekedés szubkultúrája – ront, vagy javít?
12.15–12.40 Pál László: MÁV helyzete, átalakulás
12.40–13.05 Szűcs Lajos: Az e-útdíj közlekedéspolitikai hatásai

Ebédszünet

4)
Közlekedés(fejlesztés) ma
14.30–14.55 Győri Gyula: Légi közlekedés helyzete
14.55–15.20 Szalma Botond: Vízi közlekedés  A PowerPoint előadást lásd itt>>

15.20–15.45 Takács Miklós: Fejlesztési elképzelések a fővárosban

5)
Műszaki értelmiség képzése, helyzete
15.45–16.10 Dr. Kisgyörgy Lajos: Építőmérnökök képzése
16.10–16.35 Dr. Szabó András: Közlekedésmérnökök képzése

Kávé szünet

Jazz est:
17.00–18.00

 

 

Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Ehhez az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
További események »
Rovat legfrissebb hírei
  • Ergo+LeoVISION: Interaktív 3D virtuális valóság alapú látás, koordináció- és munkahatékonyság-fejles »
  • Szent Borbála szoboravató Zalaegerszegen »
  • Dulovics Dezső halálára »
  • Vitaindító a Mérnöki Kamara stratégiájáról »
  • A demokrácia »
  • A Mérnöki Kamara »
  • Széll Jenő gyászhíre »
  • Meghalt Dohnalik József »
  • Elhunyt Szilvássy Zoltán »
  • Elhunyt dr. Seregi György »
  • Elhunyt Hankó Zoltán dr. »
  • Elhunyt Szántó Miklós »
  • Elhunyt Bálint Gábor »
  • Elhunyt Kardos Imre »
  • Eleink igyekezete és a mai prekar mérnökök »
  • Elhunyt Öllős Géza 1928-2014 »
  • Tarlós »
  • Meghalt Dr. Poda Jenő »
  • Megújult a Magyar Építész Kamara elnöksége »
  • Betelt a pohár III. »
  • Eseménynaptár
     « 
     » 
    H K SZ CS P SZo V
    29 30 31 01 02 03 04
    05 06 07 08 09 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 01
    Legfrissebb képtárak

    Főépítészi Konferencia 2011

    XVI. Országos Főépítészi Konferencia - "Vendégváró vízpartjaink" címmel került megrendezésre Balatonfüreden, 2011. augusztus 24-26-án az Anna Grand Szállóban A harmadik nap: 2011. augusztus 26-án a plenáris ülésen volt jelen a Mérnökkapu.hu, hogy tájékoztassa az érdeklődőket az építész szakma aktualitásairól. A plenáris ülés levezető elnöke Keresztes Sándor állami főépítész volt. Előadók: Bodonyi Csaba DLA – „…az építészeti szakma helyzete.alulnézetből…” Dr. Szaló Péter területrendezési- és építésügyi helyettes államtitkár – „…az építésügy jelene és jövője…” Az előadásokat hozzászólások, párbeszéd követte.