Felhasználónév: Jelszó:
Regisztráció
Mernokport.hu
Mérnökkapu.hu Szakma A Kelenföld-Székesfehérvár vasúti vonalszakasz felújítása
2012-12-14 18:09

A Kelenföld-Székesfehérvár vasúti vonalszakasz felújítása

|

Befejeződött a kelet-nyugat irányú vasúti vonalszakasz felújításának az első üteme. A szaktárca a későbbi fejlesztési periódusok során is hasonló rekonstrukciós munkákat tervez a vonal nyugati és keleti irányú folytatásaiban. Ezek eredményeként a szlovén határtól a fővároson át az ukrán határig magas színvonalú vasúti infrastruktúra áll majd rendelkezésére a személy- és az áruforgalom számára.

 

A közel 70 km vasúti vonalszakasz korszerűsítésének célja az elővárosi közlekedés fejlesztése, az érintett települések megközelíthetőségének javítása, a vasúti  személy- és áruszállítás részarányának növelése, a 7. számú főút és az M7 autópálya tehermentesítése. A teljes felújítás 2014 végére fejeződik be, az új pályaszakasz a biztosítóberendezési munkálatok elvégzése után a 160 km/h-s sebesség fogadására is alkalmas lesz. A szolgáltatási színvonal, a kapacitás és a biztonság növekedése mellett a vasúti menetidő 15 perccel csökken a főváros és Székesfehérvár között. A beruházás folytatásaként megújulhat az elsősorban nyaranta nagy forgalmat bonyolító, Keszthelyig tartó balatoni vonal is.

A Tárnok és Székesfehérvár közötti szakasz ünnepélyes átadásán Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár elmondta: a teljes vonalszakasz rekonstrukciója a 2007-2013. közötti uniós költségvetési időszak legfontosabb magyarországi közlekedésfejlesztési beruházása. A vonal Magyarországon keresztül vasúti összeköttetést biztosít a földközi-tengeri kikötők és Kelet-Európa között, lehetőséget teremt a belső-ázsiai és a távol-keleti vasúti tranzitközlekedés számára. Az átépítés javítja a régiók közti közlekedés feltételeit, gyorsítja a Velencei-tó és a Balaton térségének elérhetőségét.

 

Az utazási idők lerövidülésével, a szolgáltatási szint és a teherbírás növekedésével a vasút versenyképes alternatívája lehet a környezetet jobban terhelő közlekedési módoknak.

A 43 km hosszú Tárnok-Székesfehérvár szakaszon az új pályaszerkezet révén dinamikusabbá vált a menetrend, csökkent a menetidő. Kápolnásnyéken új állomásépület, Velencén, Velencefürdőn és Agárdon új megállóhely, Kápolnásnyéken és Velencén két közúti aluljáró épült. A vonalszakaszon 9 új gyalogos aluljáró létesült, a gárdonyi és a székesfehérvári Takaródó úti felüljárót felújították. A martonvásári állomásépület akadálymentesítése és felújítása 2013. első félévében befejeződik.

A Tárnok-Székesfehérvár vasútvonal korszerűsítésének kivitelezője az SZCKM-2008 Konzorcium (vezető: Szentesi Vasútépítő Kft., tagjai: a Nyugat-Magyarországi Vasútépítő Kft., a Közgép Zrt. és a Kelet Út Kft.). A projekt az Új Széchenyi Terv keretében a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósult meg, a Kohéziós Alap (KA) társfinanszírozásával, nettó 54,8 milliárd forint értékben.

A Kelenföld-Tárnok vasúti vonalszakasz korszerűsítése 2012 tavaszán kezdődött meg. A beruházás során átépítik a kelenföldi, a tárnoki és a nagytétényi állomásokat, az albertfalvai, budafoki, tétényligeti és Érd alsó megállóhelyeket. Kelenföld és Tárnok között a meglevő vasúti pálya átépítése mellett, új második vágányt alakítanak ki. Az új pályaszerkezetnek köszönhetően a vonatok 160 km/h-s sebességgel is közlekedhetnek majd, jelentősen csökken a menetidő. A projekt az Új Széchenyi Terv keretében a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg, a Kohéziós Alap (KA) társfinanszírozásával. A kivitelezés 2013 végén fejeződik be, nettó összege 30,9 milliárd forint.

A Balaton déli parti vasútvonalán tervezett rekonstrukció első ütemének kivitelezése a források rendelkezésre állása esetén 2014. I. negyedévében megkezdődhet. A fejlesztés eredményeként Budapest – Siófok (Zamárdi) között az utazási idő a jelenlegi 105-114 percről 80-89 percre csökkenne. Keszthelyig áltagosan mintegy 20 perc időmegtakarítás érhető el. A kivitelezési közbeszerzés kiírása 2013. III. negyedévében várható. A II. ütem megvalósulása eredményeként Keszthelyig átlagosan további mintegy 5-10 perc időmegtakarítás érhető el. A kivitelezés elindításának várható időpontja 2016. I. negyedév.

Budapest, 2012. december 13.(OS)

Kiadó: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium




Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Ehhez az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
További események »
Rovat legfrissebb hírei
  • Francia többsávos, koncentrikus körforgalmak »
  • Különböző úttípusok egymást követő sorozata egyazon úton »
  • Sávszámok és sebességek a holland A2 autópályán »
  • Újrapozicionálás vagy a káosz elmélyítése? »
  • Tisza és árvizei »
  • A tervezési sebességről a szolgáltatási színvonalra helyezzük át a súlypontot »
  • Az elkerülő utakért, a környezeti kapacitásért »
  • Az autómentes Tisza-partért »
  • Egy párbeszéd kezdete? »
  • Nem kellett volna inkább disztingválni? »
  • A vízgazdálkodás XXI. századi stratégiája »
  • Vélemény a Gyorsút nevű ÚME tervezetről »
  • Hajókázna-e ma Vedres István a Tiszán? »
  • A Szeged–Makó tram-train »
  • A szegedi Déli-hídról »
  • Az építő és a romboló Tisza »
  • Szegedi árapasztó csatorna és az első hivatalos, elutasító vélemény »
  • Dán úttípusok »
  • A tényekhez igazodó úthálózat-fejlesztésért IV. »
  • A tényekhez igazodó úthálózat-fejlesztésért III. »
  • Eseménynaptár
     « 
     » 
    H K SZ CS P SZo V
    29 30 31 01 02 03 04
    05 06 07 08 09 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 01
    Legfrissebb képtárak

    Célkeresztben a vízgazdálkdás

    A Vidékfejlesztési Minisztérium, a Magyar Hidrológiai Társaság, az Agrárkamara, és a Magyar Mérnöki Kamara Vízgazdálkodási és Vízépítési Tagozata hívta a szakembereket a vízgazdálkodás változásait és korszerűsítési folyamatait tárgyaló konferenciára.