2012-02-08 16:42
Az űr- és az autóipar eszközeinek tesztelése
|

Folyamatosan bővül a Dunaújvárosi Főiskola Élettartam-kutató laboratóriumának gépparkja. A felsőoktatási intézmény mára már hazánk legnagyobb rázógépével és az egyik legjelentősebb méretű hő-sokk gépével rendelkezik. A fejlesztéseknek köszönhetően a szakemberek a visszapillantó tükrök tesztelésétől az űrkutatási eszközök öregítéséig végeznek kutatásokat.
A különböző termékeket gyártó vállalatok egyik fő célja, hogy a lehető legtöbb és legpontosabb információ birtokában legyenek az eszközök, berendezések élettartamáról. A berendezések öregedésének és károsodásának mértékét statisztikákkal, hasonló termékek viselkedésének megfigyelésével, vagy mesterséges öregítéssel (gyötréssel) próbálják meghatározni. A Dunaújvárosi Főiskola Élettartam-kutató laboratóriuma jelenleg hazánk legfejlettebb gépparkjával rendelkező létesítménye, amely már négy éve kutatja a különböző berendezések és alkatrészek élettartamát. A mesterséges öregítésben élenjáró intézmény folyamatosan bővíti eszközeit, két rázógépe közül az egyik a legnagyobb hazánkban. A klímakamrával felszerelt berendezés maximálisan 600 kg-ot tud megmozgatni, egyszerre akár 16 csatornáról lehetséges a rázási folyamat szabályozása. A géppark továbbá az ország egyik legnagyobb méretű hő-sokk gépével bővült, amelynek hűtött és fűtött terei egyenként 300 literesek. „A laboratórium folyamatosan megújul, lépést tartunk a legújabb technikai vívmányokkal. Újabb mérőcsatornák felszerelésével és továbbfejlesztett szoftverek kialakításával képesek vagyunk ma már az Európai Űrkutatási Ügynökség (ESA) teszthelyeként is működni. A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program 1.3.1-07/1-2F-2009-0001- Európai Campus az ország közepén elnevezésű Európai Uniós és állami társfinanszírozású projekt keretében továbbá hazánk legerősebb klímakamrával ellátott rázógépével, és vízhűtő berendezéssel is gazdagodott a laboratórium” – mondta Dr. Jenei István, a Dunaújvárosi Főiskola docense. A laboratórium - melynek létrehozását a Robert Bosch Elektronika Kft. hatvani gyára támogatta - kezdetben a cég által gyártott autóipari elektronikus egységek öregítését végezte, valamint az ott előállított autóalkatrészek élettartamának tesztelésén dolgozott. A kutató bázis indítását követően, a folyamatos beruházásoknak köszönhetően egyre több és sokszínűbb ipari szegmenstől kap megrendelést a főiskola: ma már a BME Áramlástan Tanszékétől az autó tükör gyártón át, az ESA-ig különböző ipari szereplők adnak feladatokat a főiskolának.
Dunaújvárosi Főiskola
Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó,
itt regisztrálhat!
Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.
|
|
Ehhez az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
|
További események »
|
H |
K |
SZ |
CS |
P |
SZo |
V |
29
|
30
|
31
|
01
|
02
|
03
|
04
|
05
|
06
|
07
|
08
|
09
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
01
|
|
|
Legfrissebb képtárak
|
Szenzációs első helyezést értek el a Google Lunar X-Prize LEGO Mindstorms Challenge (röviden Moonbots 2012) világversenyen a soproni Széchenyi István Gimnázium 16-17 éves leendő mérnökei és programozói 2012. decemberében.
A megmérettetést 18 éven aluli diákoknak rendezték, amelyre 5 kontinens 22 országának 147 csapata jelentkezett, köztük a soproni gimnázium diákjai, név szerint Bodnár László, Németh Áron, Sléber Botond, Soós Bálint, Wesely Norbert, illetve csapatkapitányuk, Deák Márton.
A Gömböc a XXI. század eddigi egyik legjelentősebb magyar találmánya. Feltalálói Domokos Gábor és Várkonyi Péter, a BME Építészmérnöki Kar Szilárdságtani és Tartószerkezeti Tanszékének oktatói. A Gömböc egy homogén háromdimenziós test, melynek specialitása, hogy összesen két - egy stabil és egy instabil - egyensúlyi helyzete van. Találmányuk már nemzetközi szinten is elismert és népszerű.
|
|