Felhasználónév: Jelszó:
Regisztráció
Mernokport.hu
Mérnökkapu.hu Gazdaság A torz magyar térszerkezet
2011-12-06 12:48

A torz magyar térszerkezet

|

Dr. Rigó Mihály okl. erdőmérnök, okl. építőmérnök írása az ország torz gazdasági térszerkezetéről szól, és az úthálózat-fejlesztési terv módosítására irányul. A felhasznált adatokat a napokban (2011. december) a Nemzetgazdasági Minisztérium által kiadott Magyar Növekedési Tervből, mint konzultációs anyagból meríti. A növekedési terv sok adattal, ábrával, diagrammal tartalmazza a legfontosabb kiindulási alapokat, megállapításokat, lényeges tényezőket, a hazai és európai viszonylatban is.

Magyar Növekedési Terv alapján vizsgálja Rigó Mihály az ország torzult gazdasági térszerkezetéből adódó közlekedési feladatokat. Homogén térszerkezet kellene, amely azonos viszonyokat biztosítana az ország bármely pontján.

Az ország úthálózata a térszerkezet egyik alapja, egyik eleme, egy a sok közül. Ha más szakmák is átgondolnák azt, hogy ki és mit tehetne a torz térszerkezet módosítása érdekében, akkor nyilván hamarabb célba érhetnénk.

Ebben a dolgozatban a szerző bemutatja a KSH legfrissebb grafikonjait, melyek igazolják Magyarország területi, fejlettségi kettészakadását. Grafikonokkal szemlélteti a 20 legnagyobb bevételű vegyipari, kereskedelmi, informatikai, gyógyszeripari, élelmiszeripari, távközlési, energetikai, építőipari, elektronikai, járműgyártó, turisztikai, közlekedési cég földrajzi elhelyezkedését.

A hazai 30 000 km hosszú, nem autópályás úthálózat, a jelenlegi főutak és mellékutak a megszűnés szintjére süllyedtek az elhanyagolásuk miatt. (Sajnos súlyos árat fizettünk a hazai autópálya-hálózatért!) Felújításuk után viszont  hálózati szerepet kaphatnának. Természetesen a K90-hálózat gazdagodásunk ütemében továbbfejleszthető.

A javasolt úthálózat az ország minden pontján közel azonos utazási feltételeket biztosítana a magyar úthasználóknak, ahogyan azonos TV-műsorokat nézhetünk, azonos módon juthatunk internethez, nagyáruházhoz stb.
Javasolja az úthálózatfejlesztési-tervek készítési és megvalósítási szempontjául az eddig elhanyagolt területfejlesztési szempontok figyelembe vételét, mert csak így akadályozható meg az ország kettészakadása.

Dolgozatában konkrét megoldást javasol a 2011-ben elfogadott megalomán úthálózatfejlesztési-terv módosítására.

 

A tanulmány itt olvasható

 

 

 Buday Miklós

 

Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Kommentek

alfoldi 2011-12-07 08:11:56

Én az 5 km-nél rövdebb távok kerékpárral való megtételéről írtam, mert szerintem ezen vagy ennél rövidebb távon versenyképes a bicaj. Ez nagyon sok mozgást jelent! Ha legalább őket kerékpárra lehetne tenni, már nagy lenne a javulás. Érdekükben viszont lépni kellene.

Az 5-20 m közötti helyváltoztatási tartomány valószínűen a közösségi közlekedésé.

Ezt azonban szinte kiirtja a torz tarifarendszer. Sajnos annyira torz a mai utazási költség, hogy támogatja az autós helyváltoztatást. Ma két utas esetén már sokszor olcsóbb autóval menni, mint mással.

Ez is az autós utazás támogatása, melyet módosítani kellene. Ha nem sikerül, bajba jut a rendszer.

alfoldi 2011-12-07 08:16:28

Bocsánat, de a másik dolgozatomba való véleményt rossz helyre szúrtam be.

További események »
Rovat legfrissebb hírei
  • Országgyűlési képviselők a TTIP-ről »
  • Miért természetes? »
  • A tényekhez igazodó úthálózat-fejlesztésért I. »
  • Kilövési engedély a vízlépcsőre? »
  • A Vidék Alap (VA) létesítéséért »
  • EU-s pályázat és nyilvánosság »
  • A vélemény nélküli MMK »
  • Új elnök és elnökség vezeti a Magyar Építőanyagipari Szövetséget »
  • A használatarányos útdíj bemutatása »
  • A csongrádi vízlépcsőről »
  • Lefojtott mezőgazdaság »
  • Tízmilliárdos állomás-rekonstrukció a MÁV Zrt.-nél »
  • Akadozik az energiahatékonysági projektek finanszírozása »
  • Belső energiapiac: erősödő régiós együttműködés Közép-Európában »
  • Útmutató a hazai ásványvagyon hasznosításához »
  • Kivitelezési szakaszban a közlekedésbiztonsági program »
  • Létrejött a Nemzeti Távközlési Gerinchálózat »
  • Natura 2000, mint idegen gazdasági érdek »
  • A magyar kormányzati döntéseknek a vállalati szektorra gyakorolt hatásai »
  • Nemzeti Hajózási Stratégia »
  • Eseménynaptár
     « 
     » 
    H K SZ CS P SZo V
    29 30 31 01 02 03 04
    05 06 07 08 09 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 01
    Legfrissebb képtárak

    Magyar Termék Nagydíj Átadás 2011.

    Az ünnepélyes Eredményhirdetés idén is a „Gazdaság Ünnepe” volt. A ceremónián közel ötszáz jelen levő – gazdasági szakember, nemzetközi diplomata és média képviselő – osztozott a díjazottak örömében. Ünnepi köszöntőt mondott Dr. Latorcai János Úr országgyűlési képviselő az Országgyűlés Alelnöke. 2011.-ben 37 pályázó 39 pályázata kapta meg a Magyar Termék Nagydíj® tanúsító védjegy használati jogát. Ebből négy pályázó mindkét benyújtott pályázata méltóvá vált a díjra, két díjazott pályázat viszont két – két pályázó közös alkotása. A Magyar Termék Nagydíjakat Koszorús László Úr országgyűlési képviselő az Országgyűlés Gazdasági és informatikai bizottságának Alelnöke adta át.