Felhasználónév: Jelszó:
Regisztráció
Mernokport.hu
Mérnökkapu.hu Trendek Közösen a levegőszennyezés ellen
2011-11-19 18:12

Közösen a levegőszennyezés ellen

|

Az elmúlt napok erős levegőszennyezettsége újra a kisméretű szálló por (PM10) csökkentés ágazatközi intézkedési programjáról szóló kormányhatározatra irányította a közfigyelmet. Az októberben elfogadott jogszabály alapvető célja a szálló por kibocsátásának csökkentése, koncentrációjának 15-20 százalékos mérséklése.
A térképen a jelentősen légszennyezett területek. [Forrás: Bulla Miklós szerk.: Tanulmányok hazánk környezeti állapotáról] 1 = kén-dioxid, 2 = nitrogén-oxid, 3 = ülepedő por


Az Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottságának ülésén-a Vidékfejlesztési Minisztérium képviselői elmondták, hogy az EU tagállamaiban évente legfeljebb 35 napon át lépheti túl a szálló por koncentrációja az egészségügyi határértéket, ám Magyarországon ez a szám eléri a 80 napot is, ami Európában a legmagasabb arány. A magyarországi magas szállópor-koncentrációt leginkább a lakossági tüzelés, a közlekedés, az ipari kibocsátás és közvetett módon a határainkon túlról érkező szennyezés okozza.

A tárca szakemberei ismertették, milyen, jobbára uniós forrásokra épített intézkedéssel élhetünk a kritikus ágazatok szálló por kibocsátásának csökkentésére. Fontos eszköz lehet a szűrőcsere program, amely azon járművek káros kibocsátását csökkenti, amelyek a legintenzívebben szennyezik a levegőt. A közforgalmú közlekedés támogatása, a személyautó-sofőrök vezetési szokásainak megváltoztatása, a vasúti és kombinált áruszállítás preferálása és fejlesztése, a parkolási rendszerek felülvizsgálata és az elektronikus útdíj-szedés bevezetése, valamint a valódi tudatformálás lehetnek a szennyezés csökkentésének további, költségtakarékosabb módjai- tájékoztattak a minisztérium tisztviselői. A tárca álláspontja szerint évente országosan 400 buszt kellene lecserélni uniós források felhasználásával.

A szálló por csökkentését célzó program előkészítését a Vidékfejlesztési Minisztérium tavaly kezdte meg a civil szervezetekkel közösen. A bizottsági meghallgatáson a Levegő Munkacsoport elnöke, Lukács András elmondta, hogy jó együttműködés alakult ki a szaktárca és a civilek között. Hozzátette: több intézkedés még pénzt is hozhat az államnak, mint például a kamion-, illetve teherautó-útdíj bevezetése. A Levegő Munkacsoport elnöke szerint adókedvezménnyel és közvetlen állami hozzájárulással kellene támogatni a kombinált (közúti-vasúti) fuvarozást.
2011. november 18. 12:18

(Vidékfejlesztési Minisztérium Sajtóirodája)
 
 
 
Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Ehhez az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
További események »
Rovat legfrissebb hírei
  • A firenzei modellről »
  • A nemnövekedés ideológiája »
  • Legyen ingyenes a 18 év alatt a diákbérlet »
  • A firenzei modell »
  • A nyelv és a számítógépes fordítás »
  • Maradnak-e a légyfogó-elvű útárkok? »
  • Mi történt itt? Porlód vagy inkább Szeged? »
  • A sebességszabályozás »
  • Hol lehetne a buszpályaudvar Szegeden? »
  • A fenntarthatóságról »
  • A migráció »
  • Sodródás, vagy energiaigényességre alapozott modal split »
  • Kerékpárral Helsinkibe? »
  • A közbeszerzésről »
  • Kutatók a Neten 2014 »
  • A magyar helyzet »
  • Fenntarthatóság, fejlődés, növekedés »
  • A vízenergia-termelés »
  • A nyírségi bokortanyák „üzenete” »
  • Lezárásra váró, évtizedes viták és tanulságaik »
  • Eseménynaptár
     « 
     » 
    H K SZ CS P SZo V
    29 30 31 01 02 03 04
    05 06 07 08 09 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 01