Felhasználónév: Jelszó:
Regisztráció
Mernokport.hu
Mérnökkapu.hu Minőség Az elődök titka
2011-11-16 18:04

Az elődök titka

|

A vasi mérnök kollégáink elmondták a Mérnök Újság 2011. októberi számában: „A politikusokat jobbára csak a beruházás révén nekik jutó dicsőség érdekli, az már a legkevésbé sem, hogy kétségbeejtően silány a minőség, bóvli épül közpénzen…” Igaz ez, vagy csak kifogás?
A minőségbiztosítást, a mérnöki gondolkozás nyomait keresi dr. Rigó Mihály egy 99 éves műszaki utasítás tartalma alapján.

 

A képen a szekszárdi Államépítészeti Hivatal épülete 1928-ban és manapság. (A szekszárdi Baka Múzeum honlapjáról)

 

Mik az okok?
A továbbiakban a szerző megpróbálja megfejteni mérnök elődeink titkát, mely nem más, mint a hosszú ideig működőképes, a hosszú ideig problémamentesen hasznosítható építmény.

 

Ma a minőséget nem valósítjuk meg, hanem e helyett csak tanúsítjuk. A kettő közötti különbség óriási!


Ezt ma úgy érzékeljük, ahogyan Szombathelyen a százéves közművek működőképesek, az évtizede építetteket meg cserélni kell. […]
"Nem baj, ha kókler az illető, az sem, ha sosem csinált még azelőtt efféle munkát. Övé a legalacsonyabb ajánlat, megnyerte, viheti. Nem százmillióból valósul meg a projekt, hanem ötvenből, igaz, nem is lehet száz évig üzemeltetni, mert pár éven belül tönkremegy …”
A vasi látlelet sajnos országos jelenség, nagyon nagy bajban vagyunk az utak, épületek, műtárgyak nagyon alacsony élettartama miatt. A társadalomnak ugyanarra többet kell fizetnie, miközben ennek a pénznek ezer más helye lenne.


Mivel úgy tűnik, hogy volt ez másként is, vegyünk egy példát, az 1912-ben  megjelent –egy év híján 100 éves – könyv alapján, melynek a címe: A magyar királyi államépítészeti hivatalok szolgálatára vonatkozó műszaki utasítás. A tanulmány itt olvasható.

Kérjük, szóljon hozzá!
Szépek, jók, vagy kifogásolhatóak az építmények? Önnek mik a tapasztalatai? Egyedi, vagy általánosítható jelenségről lehet beszélni? Kell-e valamit tenni, s ha igen akkor hol kellene beavatkozni és mi változtatandó? Mi a felelőssége a mérnöknek?

Buday Miklós



Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Kommentek

alfoldi 2011-11-18 12:07:44

Kiegészítés az 5.23 ponthoz:

ha a 30 ezer km-nyi állami - nem autópályás hálózat - úthálózat értéke 6.000 mrd Ft, akkor csak 2%-os értékcsökkenést felvéve, évente erre a vagyonra fenntartás, felújítás címen 120 mrd Ft-ot kellene fordítani.
Hol van ez? Hol van ez évtizedek óta? Hol van a lemaradás pótlása?
Büntetlenül feléljük a társadalom vagyonát és ez senkinek semmilyen gondot nem okoz, mintha ez a világ legtermészetesebb dolga lenne.
Az eddigi vagyongazdálkodási konferenciákon még csak fel sem merült az amortizáció alapú fenntartás, felújítás finanszírozás.

Az útalap sem 1945 utáni fogalom!

További események »
Rovat legfrissebb hírei
  • Visszaszerezte a Hármashatárhegyi Sportrepülőteret az MNV Zrt. »
  • Úthibák »
  • ÁSz jelentés az utak állapotáról »
  • Az elődök titka »
  • Méltányos felújítást a Népstadionnak! »
  • Pályázat a legszebb kerámia tetőre »
  • A Wienerberger minőség »
  • A minőség szolgálatában »
  • Új auditor az OVIT-nál »
  • Eseménynaptár
     « 
     » 
    H K SZ CS P SZo V
    29 30 31 01 02 03 04
    05 06 07 08 09 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 01