Felhasználónév: Jelszó:
Regisztráció
Mernokport.hu
Mérnökkapu.hu Érdekesség Jedlik Ányos forgonya 180 éves
2011-10-14 06:21

Jedlik Ányos forgonya 180 éves

|

A világ első modern villanymotorja, az első elektromos jármű és azok működő másolatai is láthatók a „150 éves a Jedlik-dinamó” című időszaki kiállításon az Elektrotechnikai Múzeumban

Az első villanymotor, a dinamó és az első elektromos jármű megalkotója, Jedlik Ányos bencés szerzetes munkássága előtt tiszteleg az Elektrotechnikai Múzeum a „150 éves a Jedlik-dinamó” című időszaki kiállítással. A kiállítás különlegessége a több mint 180 éves forgony, az eredeti 150 éves dinamó, a közel 140 éves villamfeszítő, vagy a 135 éves, műszerész precizitással készített, hullámok eredőjét rajzoló gépezet. A tárlaton több berendezést működés közben lehet megfigyelni.


Jedlik Ányos, pannonhalmi bencés szerzetes tanár, 150 évvel ezelőtt, 1861-ben készítette el unipoláris generátorát, melynek mágneses terét elektromágnes állítja elő. E készülékkel jutott el az öngerjesztés – dinamó elv – felismeréséig, öt évvel a német Siemens és az angol Wheatstone előtt, de felfedezését nem publikálta. A dinamó elv új utat nyitott az áramfejlesztő generátorok tervezésében.



A kiállítás nem csak az ismert dinamó-elv megszületésének történetét, hanem Jedlik munkásságának egyéb fontos állomásait is bemutatja. Jedlik 1830 körül részletesen tanulmányozta az elektrodinamikus forgó mozgás minden lehetséges változatát: több kommutátoros és unipoláris forgonyt, azaz villanymotort készített. Sikeresen alkalmazta az elektrodinamikában szerzett ismereteket az elektrosztatika területén is. Ennek eredménye volt, a „villamfeszítő”. 1855-ben villamos mozdony modellt készített és ugyanebben az évben a galvánelemek tökéletesítése, fejlesztése terén eredményeit nemzetközileg is elismerték. Tudományos tevékenységének legnagyobb része az elektrotechnika területére esik, de maradandót alkotott a finommechanikában és a fénytanban is.

A kiállításhoz a múzeum gyűjteményén túl régi iskolák szertáraiból válogattak és mutatnak be néhány kiemelkedő, Jedlik életútjához köthető, míves darabot.
Az Elektrotechnikai Múzeum a kiállításhoz kapcsolódóan új múzeumpedagógiai programokat is kidolgozott, amelynek keretében akár Jedlik Ányos első villanymotorjának működő mása is elkészíthető.
„150 éves a Jedlik-dinamó” című időszaki kiállítás a „Felemelő század” rendezvénysorozat része.


A kiállítás 2011. december 31-ig tart nyitva.

2011. október 13.

 

 

 

Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Ehhez az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
További események »
Rovat legfrissebb hírei
  • Kedvcsináló Kiss József írásaihoz »
  • A Duna aktuális vízszintje a Petőfi híd budai hídfőjénél »
  • Változó vizeink »
  • Régen és most »
  • Galileo Rajzpályázat »
  • Egy építkezés hat napig tart »
  • Jedlik Ányos forgonya 180 éves »
  • A művészet a környezetvédelem szolgálatában »
  • Mérnökszínház Szombathelyen »
  • Kutatók Éjszakája 2011 »
  • Végh-féle quadricikli »
  • Az első magyarországi szobavécé »
  • 99 és 85 éves autó az Oldtimer Expón »
  • Eseménynaptár
     « 
     » 
    H K SZ CS P SZo V
    29 30 31 01 02 03 04
    05 06 07 08 09 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 01
    Legfrissebb képtárak
    A leghosszabb műem

    A budapesti rakpart-vonal lett a leghosszabb magyar műemlék.
    A napokban 12 km-es hosszban műemlék lett Budapest Duna-parti rakpartjának történeti, főként a XIX. sz. második felében épült központi része. A rakpartok műemlékké nyilvánítását a Budapest Világörökségéért Alapítvány kezdeményezte. Budapest, 2011. szeptember 5., hétfő (OS)

    Kiadó: Budapest Világörökségéért Alapítvány