Felhasználónév: Jelszó:
Regisztráció
Mernokport.hu
Mérnökkapu.hu Trendek

Trendek

Trendek, viszonyok, lehetőségek

A firenzei modellről

A nyitott szemmel járó, logikusan gondolkozó emberek a világ elmúlt éveinek,mondjuk úgy 2001. szeptember 11. óta bekövetkezett eseményeit látva mind azt kérdezik: Mi történik? Egyre erősödő erőszakhullám, háborúk, kézzelfogható hazugságok, megszállás, megrendezett támadások, társadalmi zavargások, elszegényedés, romlás és halál.” Mi történik itt? Miért történik ez velünk?
tovább »

A nemnövekedés ideológiája

Megjelent egy 123 oldalas kis könyv, melynek elolvasásához szeretne kedvet csinálni dr. Rigó Mihály ny. mérnök.
A könyvet egy francia professzor, Serge Latouche írta „A Nemnövekedés diszkrét bája” címmel. Az emberiség azzal hitegeti magát, hogy a Földön a gazdaság állandó növekedése normális folyamat. Elég lenne arra gondolni, hogy az ezekhez szükséges erőforrások mennyisége viszont nem végtelen.


tovább »

Legyen ingyenes a 18 év alatt a diákbérlet

Ma a diákok közül túl sokan járnak iskolába szőlői autóval. Dr. Rigó Mihály ny. mérnök e dolgozat írója javasolja a diákbérlet eltörlését, azaz a diákság ingyenes közösségi közlekedés használatát.


tovább »

A firenzei modell

Úgy tűnik, mintha a Világ sokszínű, rendkívül változatos, szinte kiismerhetetlen kavargás lenne. Valójában azonban csak a profitra kell odafigyelni és a jelenségek sokszor sokat egyszerűsödnek. A világ mai valódi modelljét a dolgozat írója dr. Rigó Mihály ny. mérnök elnevezte firenzei modellnek.
Közel 600 éve nem vesszük észre a világunk lényegét?
tovább »

A nyelv és a számítógépes fordítás

Miért nem halad előre a számítógépes fordítás ügye? - teszi fel a kérdést dr. Rigó Mihály. Megállapítja, hogy nyelv és a számítógépes fordítás hatalmas és gyönyörű téma. Összeállított az elérhető anyagok egy részéből a laikusoknak is érthető írást. A régebbi kor a durva németesítésé volt, ami nagyon hasonlított a maira, a durva angolosításra.
tovább »

Maradnak-e a légyfogó-elvű útárkok?

A hazai közutak tervezési előírása, szabványa „A közutak tervezési szabályzata”, a KTSZ, nevű útügyi műszaki előírás.
Többször, több ok miatt is javasolta már dr. Rigó Mihály okl. erdőmérnök, okl. építőmérnök ennek újragondolását.
Most csak egyetlen okot hoz most fel: nem lehet jó előírás, amely alapján az alábbi helyzetek, állapotok megtervezhetők, előállhatnak.
tovább »

Mi történt itt? Porlód vagy inkább Szeged?

Kiegészített változat!
A közel 125 év alatt nagyot fordult a világ, hiszen a korábban Szegedhez képest fele nagyságú Temesvárból Szegednél kétszer nagyobb lakosságú város lett! Szeged népessége csak a kétszeresére, míg Temesváré nyolcszorosára nőtt.
Mi volt a hatalmas növekedés-különbség oka?, teszi fel a kérdést dr. Rigó Mihály okl. erdőmérnök, okl. építőmérnök, ny. mérnök.

tovább »

A sebességszabályozás

A WHO – az Egészségügyi Világszervezet - megjelentette a „Globális helyzetjelentés a közúti közlekedésbiztonság 2015” című kiadványát, mely a dolgozat alapja. A benne található adatok képezik a jelen elemzés alapját. Valószínűen sokkal lazább a kapcsolat a sebesség és a halálestek között, mint ahogyan ma gondoljuk.
tovább »

Hol lehetne a buszpályaudvar Szegeden?

E kérdést vizsgálja a Szegeden élő dr. Rigó Mihály okl. erdőmérnök és okl. építőmérnök.

tovább »

A fenntarthatóságról

Nem kellene felélni a ma határtalan kapzsiságával a jövőt. A profitért folyó harc tönkreteszi a Földet, egy szakadék felé rohanunk - vélekedik dr. Rigó Mihály okl. erdőmérnök, okl. építőmérnök.
A profithajszolók ennek ellenére még azt az elemi tényt sem szándékoznak megérteni, hogy véges mennyiségű alapanyagok mellett képtelenség az állandó, azaz a végtelen gazdasági növekedés. Sőt, sokan az állandó gazdasági növekedést is fenntartható fejlődésnek tartják, ez pedig maga a fából vaskarika.
tovább »

A migráció - bevándorlás vagy honfoglalás

Migráció vagy a hódítás kezdete?
Az írás egy helyzetelemzés dr. Hajtó Ödöntől 2015 nyarán, melynek aktualitását az Európa felé megindult menekültáradat adja. A migrációs hullámot olyan demográfia okok indították el, melyek évtizedekkel ezelőtt is előreláthatók voltak, de mind a társadalomtudományok, mind a politikusok lekésték az ezzel való foglalkozást, most pedig technikai megoldással – kerítés, vagy fal – próbálkoznak, holott ez nem műszaki kérdés.
tovább »

Sodródás, vagy energiaigényességre alapozott modal split

Ma így-úgy rengeteg energiát használunk. A fejlettnek mondott gazdaság ma kőolajra alapozott, kőolaj-gazdaság. Közlekedésünk így kőolaj alapú közlekedés. Napjaink eseményei igazolják, hogy nem a piac határozza meg a kőolaj árát. A dolgozat írója szerint a Nemzeti Közlekedési Stratégia legfőbb feladata az lett volna, hogy meghatározza az ország személy-, és teherszállítási feladatára az alágazati (tehát a közúti, a vasúti, a vízi, és légi szállítási feladatrészesedést) arányokat, az ún. modal splitet. Mivel ez sajnos nem készült el, javasolja az arányok meghatározását egy olyan matematikai modellel, melynek célfüggvénye a kőolaj felhasználás minimuma.

tovább »

Kerékpárral Helsinkibe?

2014. december 2-án országos kerékpáros konferenciát tartottak Budapesten, melynek mottója sajnos a „Bringázni élmény!” volt.
tovább »

A közbeszerzésről

Az Európai Parlament 2014. jan. 15-én elfogadta a közbeszerzések új irányelveit. Ezeket 2016. ápr. 18-ig be kell ültetni a tagállamok jogrendszerébe.
Magyarországon az új elveket, az új koncepciót, az EU-s direktívát, az államreform bizottság tárgyalta, a kormány pedig már el is fogadta.
A közbeszerzés reformjáról fogalmazza meg gondolatait dr. Rigó Mihály okl. erdőmérnök, okl. építőmérnök.
tovább »

Kutatók a Neten 2014

IV. Kutatói Blog és Weboldal Találkozó
A 2010-ben elindított sorozatot folytatva idén negyedik alkalommal rendezzük meg a Kutatók a Neten - Kutatói Blog és Weboldal Találkozót.

tovább »

A magyar helyzet

Mi az oka annak, hogy az elmúlt 25 évet a magyar társadalom negatívan ítéli meg?
Ennek kiderítése céljából az Eurostat adatait elemzi dr. Rigó Mihály okl. erdőmérnök, okl. építőmérnök.
Talán az is kiderül a grafikonokból, hogy miért vettek eddig csak kevesen Bécsben cukrászdát, mi miatt mennek el orvosaink, fiatal szakembereink, mitől van éhezés! Módosított változat.
tovább »

Fenntarthatóság, fejlődés, növekedés

A gazdasági növekedés ökológiai és társadalmi feltételei és korlátai alcímmel 2014. június 4-én az Országház Delegációs termében rendezett műhelykonferenciát a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács a Magyar Természetvédők Szövetsége és a Közép-Magyarországi Zöld Kör.

Ahogy lehetséges az előadások gerincét képező PowerPoint fájlokat is közölni fogjuk.
tovább »

A vízenergia-termelés vízgazdálkodási, környezeti és társadalmi vonatkozásai

A vízenergia-termelés körül évek óta heves viták dúlnak hazánkban, melyekben a felek legtöbbször elbeszélnek egymás mellett. Mélyebb vizsgálatokra és hatékonyabb kommunikációra van szükség.
A vízenergia-termelés vízgazdálkodási, környezeti és társadalmi vonatkozásait elemzi e cikkében Mészáros Csaba. Véleménye szerint a problémákat nem szabad a szőnyeg alá söpörni, nyíltan beszélni kell róluk, és a létesítményeket esztétikusan és multifunkciósan kell kialakítani.
tovább »

A nyírségi bokortanyák „üzenete”

Gróf Károlyi Ferenc a meglévő tanyák bábájaként a szabad vallásgyakorlással, autonómiával, építési faanyaggal és három éves adómentességgel biztosított „inkubátor”-t a tanyavilág megszületéséhez. S ma a XXI. század – kétségtelen összetettebb viszonyai között – mit tudunk tenni, milyen áldozatot (állami) vállalunk a magyar értékek megőrzéséért, korszerűsítését, s új progresszív tanyák megszületéséért? Teszi fel a kérdést Bodonyi Csaba DLA, Széchenyi- és Ybl-díjas építész.
tovább »

Lezárásra váró, évtizedes viták és tanulságaik

dr. Rigó Mihály okl. erdőmérnök okl. építőmérnök véleménye szerint a lezáratlan viták értelmetlenek és károsak. Vitakultúránkat nem lehetne jobb példákon bemutatni, mint a hazai népesedésről és a településfejlesztésről lefolytatott viták esetén.

Az eddigi vitáinkból rengeteget lehetne tanulni, mellyel eredményesebbé, rövidebbé tehetnénk az új vitáinkat! Érdemes tehát a nagy vitákat elemezni!
tovább »
További események »
Rovat legfrissebb hírei
  • A firenzei modellről »
  • A nemnövekedés ideológiája »
  • Legyen ingyenes a 18 év alatt a diákbérlet »
  • A firenzei modell »
  • A nyelv és a számítógépes fordítás »
  • Maradnak-e a légyfogó-elvű útárkok? »
  • Mi történt itt? Porlód vagy inkább Szeged? »
  • A sebességszabályozás »
  • Hol lehetne a buszpályaudvar Szegeden? »
  • A fenntarthatóságról »
  • A migráció »
  • Sodródás, vagy energiaigényességre alapozott modal split »
  • Kerékpárral Helsinkibe? »
  • A közbeszerzésről »
  • Kutatók a Neten 2014 »
  • A magyar helyzet »
  • Fenntarthatóság, fejlődés, növekedés »
  • A vízenergia-termelés »
  • A nyírségi bokortanyák „üzenete” »
  • Lezárásra váró, évtizedes viták és tanulságaik »
  • Eseménynaptár
     « 
     » 
    H K SZ CS P SZo V
    27 28 29 30 01 02 03
    04 05 06 07 08 09 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25 26 27 28 29 30 31