Felhasználónév: Jelszó:
Regisztráció
Mernokport.hu
Mérnökkapu.hu Szakma

Szakma

Mérnöki szakterületek, szakmai szempontok

Francia többsávos, koncentrikus körforgalmak

dr. Rigó Mihály ny. mérnök Francia többsávos, koncentrikus körforgalmakat tanulmányozta kerékpáros versenyek kapcsán.
Szerencsés nyarunknak hála a foci EB és az olimpia közötti időszakban közvetítik a francia kerékpáros versenyt (Tour de France). Minden évben szoktam nézni, mert alkalmat ad a szemem gyógyítására.
Hibátlan aszfalt burkolatokat látok km-en át.
tovább »

Különböző úttípusok egymást követő sorozata egyazon úton

Dr. Rigó Mihály ny. mérnök Dán példára hivatkozva javasolja, hogy fogadjuk el az eltérő forgalomnagyságú szakaszokat. Az az érdekes, hogy az egyes különböző szakaszokon a forgalomnagyság növekedési üteme is más. Lényeges az, hogy a forgalomnagyságok alapján különítsünk el homogén útszakaszokat.

tovább »

Sávszámok és sebességek a holland A2 autópályán

Dr. Rigó Mihály ny. mérnök a Google segítségével "beutazta" a holland A2 autópályát.

tovább »

Újrapozicionálás vagy a káosz elmélyítése?

A MMK és a KTE rászánt egy délutánt arra, hogy bemutasson egy tanulmányt, melyet a KTE rendelt meg. A tanulmány kiindult az újonnan létrehozott gyorsút fajtákból és megpróbálta bemutatni azt, hogy a magyar úthálózaton melyiket, hol lehetne használni.

tovább »

Tisza és árvizei

Megjelent dr. Vágás István és dr. Bezdán Mária szerzőpáros könyve, melynek címe: A Tisza és árvizei.
A dolgozat ehhez kapcsolódik. Vágás professzor úr megállapítja, hogy Szeged árvízi fenyegetettsége a Duna és a Maros visszaduzzasztó hatása miatt nagy, ezért javasolta a „Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztése (VTT)” című program felülvizsgálatát.
tovább »

A tervezési sebességről a szolgáltatási színvonalra helyezzük át a súlypontot

A mai Közutak Tervezési Szabályzatunk (KTSZ) valószínűen egy korábbi német tervezési előírás tükörfordítása. Ezt nem hátrányként írom, csak tényként, mert egy műszaki nagyhatalom példáinak követése sokszor megóv bennünket a tévutaktól.
Nem szabad azonban ezt elvtelenül tenni! Ebből indul ki, ezt vizsgálja dr. Rigó Mihály okl. erdőmérnök, okl. építőmérnök.
tovább »

Az elkerülő utakért, a környezeti kapacitásért

Az emberek egyre nagyobb része lakik a településeken. A települési környezet az embernek, mint biológiai lénynek, mesterséges környezet. Ez a csinált, az ember által előidézett környezet számtalan előnye mellett legalább annyi hátránnyal, kárral is jár, állapítja meg dr. Rigó Mihály okl. erdőmérnök, okl. építőmérnök.

tovább »

Az autómentes Tisza-partért

A közlekedés helyett a rekreáció legyen a szegedi rakpart funkciója!

A dolgozat írója dr. Rigó Mihály okl. erdőmérnök okl. építőmérnök érdekes, és ma is vállalható gondolatokat talált a 100 évnél idősebb helyi lap, a Délmagyarország, digitalizált változatának cikkei között.
Megkereste a korábbi tervezői elképzeléseket is.
tovább »

Egy párbeszéd kezdete?

E címmel teszi közzé dr. Rigó Mihály okl. erdőmérnök okl. építőmérnök ny. mérnök a korábbiakban e portálon megjelent a „Szemben Vedres elveivel" című írására érkezett két hozzászólást, illetve az azokra adott válaszát.
tovább »

Nem kellett volna inkább disztingválni?

Az új közbeszerzési törvénnyel kapcsolatban a Mérnök Újság 2015. novemberi és decemberi száma interjút közölt Barsiné Pataky Etelka MMK elnökkel és Rigó Csaba Balázs elnökkel (Közbeszerzési Hatóság).

dr. Rigó Mihály okl. erdőmérnök, okl. építőmérnök, ny. mérnök nem ért egyet a cikkek irányultságával. A dolgozat írója nagy különbséget lát a mérnöki szolgáltatás és az építési beruházás között. Ezért kifogásolja azt, hogy az új közbeszerzési törvény azokat azonos módon kezeli.

tovább »

A vízgazdálkodás XXI. századi stratégiája

Dr. Kováts Gábor okl. vízépítő mérnök, a Magyar Mérnöki Kamara volt elnöke tanulmányozta a Kvassay Jenő terv vitaanyagát, melyet a kormány még nem tárgyalt, ezért az időbeni ütemezése, s a pénzügyi fedezet biztosítása még nem ismert. Véleményét ismertetjük.

tovább »

Vélemény a Gyorsút nevű ÚME tervezetről

A MMK Közlekedési Tagozata 2015. szept. 30-án mutatta be az ún. Gyorsút nevű ÚME tervezetet
Dr. Rigó Mihály okl. erdőmérnök, okl. építőmérnök alábbi véleménye ezzel kapcsolatos, és az ott elhangzottakon alapul. Szerinte újra kellene gombolni a mellényt, kezdve a KTSZ-ával. Az itt bemutatott terv tűzoltás jellegű, csak a káoszt fokozza.
Az újragombolást csak szakmai vitában tudja elképzelni, ezért kérem azt, hogy a Közlekedési Tagozat honlapján legyen helye a témával kapcsolatos véleményeknek!

tovább »

Hajókázna-e ma Vedres István a Tiszán?

Vedres István (1765-1830.) – kinek az idén ünnepeljük születése 250., halála 185. évfordulóját, aki Szeged egykori városi főmérnöke volt, akit Szeged Széchenyijeként tisztelünk, - 1805-ben írta „A Tiszát a Dunával öszvekapcsoló új hajókázható csatorna” című művet. Innen a cím szerint „hajókázható”. Ugyanazt értette alatta, mint mi a hajózható alatt.
tovább »

A Szeged–Makó tram-train

Mi az a tram-train? Egy angol szavakból álló szószörny. A tram=villamos, míg a train=vonat, szerelvény, vasút. Az angol név szó szerinti jelentése: villamos-vasút. A mai magyar név nem túl szellemesen: vasút-villamos. Ez szintén értelmetlen. Pontosan villamos a vasúton, de ez névnek hosszú. Megszoktuk, hogy a vasúton a vasúti kocsik, vonatok járnak. Megszoktuk, hogy a városokban villamossal utazunk. Mivel rendes magyar neve nincs, és nehéz ezeket az angol szavakat kimondani, a továbbiakban a tram-traint a TT-vel helyettesítjük.
tovább »

A szegedi Déli-hídról

Mióta van ember és van Tisza, az ember azt hosszában is és keresztben is használja. A folyó a hajózással segíti, hídhiány esetén pedig a mozgásunkat, akadályozza. Ezek a használati irányok összefüggnek.
A szegedi Déli-hídról gondolkozik dr. Rigó Mihály okl. erdőmérnök, okl. építőmérnök


tovább »

Az építő és a romboló Tisza

Dr. Rigó Mihály okl. erdőmérnök, okl. építőmérnök idézi Mérnök Újság 2014. januári számában megjelent dr. Kováts Gábor vízügyi igazgató úr írását a "Mértékadó árvizek az Alsó-Tisza-vidéken, Lefolyási viszonyok" címmel, mely jól tükrözi Szeged és a Tisza viszonyát. Vizsgálja a szegedi árvíz elleni védekezési gondokat, és javaslatot tesz egy tanulmánytervre.

tovább »

Szegedi árapasztó csatorna és az első hivatalos, elutasító vélemény

Szegediként dr. Rigó Mihály okl. erdőmérnök okl. építőmérnök nem tudja elfogadni, hogy az „árvízi csatát” rendre Szeged belvárosában kell lejátszani, és miért nem a városon kívül.

tovább »

Dán úttípusok

Dr. Rigó Mihály okl. erdőmérnök, okl. építőmérnök korábban írt az általa javasolt magyar úttípusokról, útkategóriákról. Vizsgálta gyakran kiterjed az európai gyakorlatra is.
tovább »

A tényekhez igazodó úthálózat-fejlesztésért IV.

Dr. Rigó Mihály okl. erdőmérnök, okl. építőmérnök a legfontosabb ténynek hazánk hatalmas méretű eladósítását, majd az ebből fakadó - szinte az élet minden területét lebénító - brutális méretű éves kamatfizetést tartja.
Tudása szerint csak kamatra évente 1200-1500 milliárd Ft-ot fizet ki az ország!
Az úttal kapcsolatos számainkat ehhez kell viszonyítani.
tovább »

A tényekhez igazodó úthálózat-fejlesztésért III.

A Harmadik fejezetben dr. Rigó Mihály okl. erdőmérnök, okl. építőmérnök a mostani összeállítással kiegészíti a korábbi írásomat.
tovább »
További események »
Rovat legfrissebb hírei
  • Francia többsávos, koncentrikus körforgalmak »
  • Különböző úttípusok egymást követő sorozata egyazon úton »
  • Sávszámok és sebességek a holland A2 autópályán »
  • Újrapozicionálás vagy a káosz elmélyítése? »
  • Tisza és árvizei »
  • A tervezési sebességről a szolgáltatási színvonalra helyezzük át a súlypontot »
  • Az elkerülő utakért, a környezeti kapacitásért »
  • Az autómentes Tisza-partért »
  • Egy párbeszéd kezdete? »
  • Nem kellett volna inkább disztingválni? »
  • A vízgazdálkodás XXI. századi stratégiája »
  • Vélemény a Gyorsút nevű ÚME tervezetről »
  • Hajókázna-e ma Vedres István a Tiszán? »
  • A Szeged–Makó tram-train »
  • A szegedi Déli-hídról »
  • Az építő és a romboló Tisza »
  • Szegedi árapasztó csatorna és az első hivatalos, elutasító vélemény »
  • Dán úttípusok »
  • A tényekhez igazodó úthálózat-fejlesztésért IV. »
  • A tényekhez igazodó úthálózat-fejlesztésért III. »
  • Eseménynaptár
     « 
     » 
    H K SZ CS P SZo V
    29 30 31 01 02 03 04
    05 06 07 08 09 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 01
    Legfrissebb képtárak

    Célkeresztben a vízgazdálkdás

    A Vidékfejlesztési Minisztérium, a Magyar Hidrológiai Társaság, az Agrárkamara, és a Magyar Mérnöki Kamara Vízgazdálkodási és Vízépítési Tagozata hívta a szakembereket a vízgazdálkodás változásait és korszerűsítési folyamatait tárgyaló konferenciára.