Felhasználónév: Jelszó:
Regisztráció
Mernokport.hu
Mérnökkapu.hu Szakma A Kelenföld-Székesfehérvár vasúti vonalszakasz felújítása
2012-12-14 18:09

A Kelenföld-Székesfehérvár vasúti vonalszakasz felújítása

|

Befejeződött a kelet-nyugat irányú vasúti vonalszakasz felújításának az első üteme. A szaktárca a későbbi fejlesztési periódusok során is hasonló rekonstrukciós munkákat tervez a vonal nyugati és keleti irányú folytatásaiban. Ezek eredményeként a szlovén határtól a fővároson át az ukrán határig magas színvonalú vasúti infrastruktúra áll majd rendelkezésére a személy- és az áruforgalom számára.

 

A közel 70 km vasúti vonalszakasz korszerűsítésének célja az elővárosi közlekedés fejlesztése, az érintett települések megközelíthetőségének javítása, a vasúti  személy- és áruszállítás részarányának növelése, a 7. számú főút és az M7 autópálya tehermentesítése. A teljes felújítás 2014 végére fejeződik be, az új pályaszakasz a biztosítóberendezési munkálatok elvégzése után a 160 km/h-s sebesség fogadására is alkalmas lesz. A szolgáltatási színvonal, a kapacitás és a biztonság növekedése mellett a vasúti menetidő 15 perccel csökken a főváros és Székesfehérvár között. A beruházás folytatásaként megújulhat az elsősorban nyaranta nagy forgalmat bonyolító, Keszthelyig tartó balatoni vonal is.

A Tárnok és Székesfehérvár közötti szakasz ünnepélyes átadásán Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár elmondta: a teljes vonalszakasz rekonstrukciója a 2007-2013. közötti uniós költségvetési időszak legfontosabb magyarországi közlekedésfejlesztési beruházása. A vonal Magyarországon keresztül vasúti összeköttetést biztosít a földközi-tengeri kikötők és Kelet-Európa között, lehetőséget teremt a belső-ázsiai és a távol-keleti vasúti tranzitközlekedés számára. Az átépítés javítja a régiók közti közlekedés feltételeit, gyorsítja a Velencei-tó és a Balaton térségének elérhetőségét.

 

Az utazási idők lerövidülésével, a szolgáltatási szint és a teherbírás növekedésével a vasút versenyképes alternatívája lehet a környezetet jobban terhelő közlekedési módoknak.

A 43 km hosszú Tárnok-Székesfehérvár szakaszon az új pályaszerkezet révén dinamikusabbá vált a menetrend, csökkent a menetidő. Kápolnásnyéken új állomásépület, Velencén, Velencefürdőn és Agárdon új megállóhely, Kápolnásnyéken és Velencén két közúti aluljáró épült. A vonalszakaszon 9 új gyalogos aluljáró létesült, a gárdonyi és a székesfehérvári Takaródó úti felüljárót felújították. A martonvásári állomásépület akadálymentesítése és felújítása 2013. első félévében befejeződik.

A Tárnok-Székesfehérvár vasútvonal korszerűsítésének kivitelezője az SZCKM-2008 Konzorcium (vezető: Szentesi Vasútépítő Kft., tagjai: a Nyugat-Magyarországi Vasútépítő Kft., a Közgép Zrt. és a Kelet Út Kft.). A projekt az Új Széchenyi Terv keretében a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósult meg, a Kohéziós Alap (KA) társfinanszírozásával, nettó 54,8 milliárd forint értékben.

A Kelenföld-Tárnok vasúti vonalszakasz korszerűsítése 2012 tavaszán kezdődött meg. A beruházás során átépítik a kelenföldi, a tárnoki és a nagytétényi állomásokat, az albertfalvai, budafoki, tétényligeti és Érd alsó megállóhelyeket. Kelenföld és Tárnok között a meglevő vasúti pálya átépítése mellett, új második vágányt alakítanak ki. Az új pályaszerkezetnek köszönhetően a vonatok 160 km/h-s sebességgel is közlekedhetnek majd, jelentősen csökken a menetidő. A projekt az Új Széchenyi Terv keretében a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg, a Kohéziós Alap (KA) társfinanszírozásával. A kivitelezés 2013 végén fejeződik be, nettó összege 30,9 milliárd forint.

A Balaton déli parti vasútvonalán tervezett rekonstrukció első ütemének kivitelezése a források rendelkezésre állása esetén 2014. I. negyedévében megkezdődhet. A fejlesztés eredményeként Budapest – Siófok (Zamárdi) között az utazási idő a jelenlegi 105-114 percről 80-89 percre csökkenne. Keszthelyig áltagosan mintegy 20 perc időmegtakarítás érhető el. A kivitelezési közbeszerzés kiírása 2013. III. negyedévében várható. A II. ütem megvalósulása eredményeként Keszthelyig átlagosan további mintegy 5-10 perc időmegtakarítás érhető el. A kivitelezés elindításának várható időpontja 2016. I. negyedév.

Budapest, 2012. december 13.(OS)

Kiadó: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium




Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Ehhez az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
További események »
Eseménynaptár
 « 
 » 
H K SZ CS P SZo V
29 30 31 01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 01
Legfrissebb képtárak

200 éve született Bodoki Károly

Bodoki Károly elévülhetetlen érdemeket szerzett a Körösök és a Berettyó szabályozása terén kifejtett munkásságával. Tervezte és 1868-ban bekövetkezett haláláig irányította is a kiviteli munkákat. Munkássága méltó módon kapcsolódik a reformkor híres mérnökei, Huszár Mátyás, Beszédes József, Vásárhelyi Pál tevékenységéhez. 200. születési évfordulójáról emlékeztek meg március 29-én Gyulán.

GRAN-PRIZE Interdiszciplináris díj

A díj bolygónk legégetőbb kihívásaira válaszoló kiemelkedő megoldásokat, projekteket, munkákat jutalmaz majd a környezetvédelem, fenntartható fejlődés, design, orvostudomány, egészségmegőrzés,- fejlesztés és oktatás területéről évente egy alkalommal, tudtuk meg a sajtóreggelin. A Svéd díj már az első évben érdeklődést váltott ki Magyarországon.