Felhasználónév: Jelszó:
Regisztráció
Mernokport.hu
Mérnökkapu.hu Szakma Gondolatok a tisztább, olcsóbb közlekedésről
2011-12-01 17:22

Gondolatok a tisztább, olcsóbb közlekedésről

|

A sokféle módon való úgynevezett multimodális közlekedés helyett, az egyéni személyautós közlekedés aránytalan kiszolgálása történt és történik sajnos ma is. Ennek okait tárja fel dr. Rigó Mihály a tanulmányában. Érzékelhető az is, hogy az egyoldalú fejlődéssel járó káros hatások is arányosan nőnek.

Az EU Fehér Könyve a közlekedés előtt álló problémákkal kapcsolatban fő célként a kőolajimporttól való függőség valamint a CO2-kibocsátás csökkentését célozza meg. Elég sokan és elég régóta mondogatják már, hogy környezetünket előbb-utóbb alkalmatlanná tesszük az emberi életre. Az érvek azonban valami miatt nem hatnak ránk, helyzetünk egyre romlik.

 

 

 Az emberiség kumulatív szén-dioxid kibocsátásának alakulása, források és nyelők szerinti megoszlása az elmúlt évszázadok folyamán (Canadell et al., 2008)


Mi lehet ennek az oka? Talán az egyéni közlekedésből származó hatalmas profit. Nem szabad elfelejteni, hogy a kőolajért háborúk folytak, folynak ma is. A kőolajat kartell áron mérhetetlen haszonnal is el tudják adni.

Az is szembetűnő, hogy miközben szinte minden magyar terméket tőlünk önköltség alatt akarnak megvenni, a személyautót – melyet szappantartó módjára robotok gyártanak – az önköltség többszöröséért is el lehet adni. Köszönhetően jórészt annak az iszonyatos nyomásnak, amely a reklámokon, filmeken át nehezedik a halandóra, aki ennek megfelelően bármi áron megveszi az autót, láthatóvá téve ezzel magát a társadalmi piramisban.

Az indiai kasztrendszer a mai viszonyainkhoz képest egy csökevény. A mindenkori kormányunk ráerősít a reklámokra, amely a halandónak elérhetetlen autótípusokkal és azok gyakori váltogatásával jelzi a mindenki felettiségét, leszabályozva azt is, hogy az állami apparátus egyes szintjeihez, milyen autókategória jár! Mit ad Isten, lefelé egyre hitványabbak, de még mindig drágábbak, mint az átlag halandóké! Azt üzenve, hogy minél drágább és újabb az autód, annál nagyobb, annál sikeresebb ember vagy. Szétnézve látható: a magas rangú bűnözők - mint a legsikeresebb üzletemberek - nem is maradnak le, de a havi fizetésből, ahogyan régen mondták "a tisztességes munkával" ez elérhetetlen vágyálom marad.

A tanulmány itt olvasható

 

Buday Miklós

 

 

 

Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Kommentek

alfoldi 2011-12-01 20:41:47

Ugyanaz az egy forgalmi sáv képes arra, hogy rajta egy óra alatt átmenjen 2000 fő
személyautóval, vagy 9000 fő busszal, vagy 14000 kerékpáros, vagy 19000 gyalogos, vagy
22000 villamos által vitt személy.
Ez a helyes modat a kapacitásábra alatt, elnézést.

szerkeszto 2011-12-02 09:35:08

T. alföldi!
A helyes mondat szerepel már a kattintható tanulmányban.

alfoldi 2011-12-03 01:15:29


Fennáll a veszélye annak, hogy a gyorsforgalmi és főutak szerintem torz és megalomán fejlesztési koncepciója beszűkíti a Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS), mozgásterét.

Nem tartom helyesnek azt, hogy egy programban 1000 cél és feladat legyen megjelölve, mert így az NKS ugyanolyan betarthatatlanná válik, mint az eddigi rengeteg előd.

Ezen gyakorlat helyett kedvezőbb lenne néhány, súlyponti témát kiválasztani és csak azt megoldani.


Javaslom súlyponti témának a NKS-ban az alábbi ötöt:

1. Az 5 km-nél rövidebb helyváltoztatások, utazások átterelését személyautóról emberi vagy elektromos energiát használó módon. Ez a mozgások zöme egy településen belül.

2. A közúti teherforgalom vasútra terelése, ennek költségeivel, természetesen.
Nemcsak a 300 km-nél hosszabbak. Svájci mintára.

3. Elkerülő utak építését.
A hatalmas erre vonatkozó igény legfontosabb rangsorolási szempontja a szállítási teljesítmény, tehát: a településen áthaladó napi kamionszám * a kamionok településen belőli úthossza km-ben.

4. A K90 és K70 kategóriájú országos úthálózat kialakítása a mellékutak felhasználásával és felújításával.

5. A svéd 3E elve szerinti forgalomkezelés.

hajtoodon 2011-12-06 19:57:33

Vannak családtagjaim, akik kerékpárral járnak nap mint nap munkába. Az ő adataikat közlöm.
1.) Nagykovácsi-Belváros (V. ker): 20 km
autóval csúcsidőben 60-70 perc, csúcsidőn kívül 30 perc
kerékpárral 50 perc
tömegközlekedéssel csúcsidőben áll reggel a 63as busz is, akkor 90 perc. csúcsidőn kívül 70 perc


Hűvösvölgy-Belváros (V. ker): 9 km
autóval csúcsidőben 30-40 perc, csúcsidőn kívül 15 perc
kerékpárral 25 perc
tömegközlekedéssel 30-40 perc

Nem lenne mellékes az sem, ha valaki be tudná árazni az egyes közlekedési variációkat.
H.Ö.

alfoldi 2011-12-07 08:14:37

Én az 5 km-nél rövdebb távok kerékpárral való megtételéről írtam, mert szerintem ezen vagy ennél rövidebb távon versenyképes a bicaj. Ez nagyon sok mozgást jelent! Ha legalább őket kerékpárra lehetne tenni, már nagy lenne a javulás. Érdekükben viszont lépni kellene.

Az 5-20 m közötti helyváltoztatási tartomány valószínűen a közösségi közlekedésé.

Ezt azonban szinte kiirtja a torz tarifarendszer. Sajnos annyira torz a mai utazási költség, hogy támogatja az autós helyváltoztatást. Ma két utas esetén már sokszor olcsóbb autóval menni, mint mással.

Ez is az autós utazás támogatása, melyet módosítani kellene. Ha nem sikerül, bajba jut a rendszer.

alfoldi 2014-09-17 23:35:36

Egy elegáns megoldás!
http://sportgeza.hu/sport/bringa/2014/09/17/varjas_fele_elektromot/

alfoldi 2014-09-18 17:29:54

Alapjaiban változhat meg a város!
Végre készül a Jedlik Ányos-terv!

http://mno.hu/gazdasag/keszul-a-jedlik-anyos-terv-1248348

További események »
Eseménynaptár
 « 
 » 
H K SZ CS P SZo V
29 30 31 01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 01
Legfrissebb képtárak

200 éve született Bodoki Károly

Bodoki Károly elévülhetetlen érdemeket szerzett a Körösök és a Berettyó szabályozása terén kifejtett munkásságával. Tervezte és 1868-ban bekövetkezett haláláig irányította is a kiviteli munkákat. Munkássága méltó módon kapcsolódik a reformkor híres mérnökei, Huszár Mátyás, Beszédes József, Vásárhelyi Pál tevékenységéhez. 200. születési évfordulójáról emlékeztek meg március 29-én Gyulán.

GRAN-PRIZE Interdiszciplináris díj

A díj bolygónk legégetőbb kihívásaira válaszoló kiemelkedő megoldásokat, projekteket, munkákat jutalmaz majd a környezetvédelem, fenntartható fejlődés, design, orvostudomány, egészségmegőrzés,- fejlesztés és oktatás területéről évente egy alkalommal, tudtuk meg a sajtóreggelin. A Svéd díj már az első évben érdeklődést váltott ki Magyarországon.