Felhasználónév: Jelszó:
Regisztráció
Mernokport.hu
Mérnökkapu.hu Minőség Az elődök titka
2011-11-16 18:04

Az elődök titka

|

A vasi mérnök kollégáink elmondták a Mérnök Újság 2011. októberi számában: „A politikusokat jobbára csak a beruházás révén nekik jutó dicsőség érdekli, az már a legkevésbé sem, hogy kétségbeejtően silány a minőség, bóvli épül közpénzen…” Igaz ez, vagy csak kifogás?
A minőségbiztosítást, a mérnöki gondolkozás nyomait keresi dr. Rigó Mihály egy 99 éves műszaki utasítás tartalma alapján.

 

A képen a szekszárdi Államépítészeti Hivatal épülete 1928-ban és manapság. (A szekszárdi Baka Múzeum honlapjáról)

 

Mik az okok?
A továbbiakban a szerző megpróbálja megfejteni mérnök elődeink titkát, mely nem más, mint a hosszú ideig működőképes, a hosszú ideig problémamentesen hasznosítható építmény.

 

Ma a minőséget nem valósítjuk meg, hanem e helyett csak tanúsítjuk. A kettő közötti különbség óriási!


Ezt ma úgy érzékeljük, ahogyan Szombathelyen a százéves közművek működőképesek, az évtizede építetteket meg cserélni kell. […]
"Nem baj, ha kókler az illető, az sem, ha sosem csinált még azelőtt efféle munkát. Övé a legalacsonyabb ajánlat, megnyerte, viheti. Nem százmillióból valósul meg a projekt, hanem ötvenből, igaz, nem is lehet száz évig üzemeltetni, mert pár éven belül tönkremegy …”
A vasi látlelet sajnos országos jelenség, nagyon nagy bajban vagyunk az utak, épületek, műtárgyak nagyon alacsony élettartama miatt. A társadalomnak ugyanarra többet kell fizetnie, miközben ennek a pénznek ezer más helye lenne.


Mivel úgy tűnik, hogy volt ez másként is, vegyünk egy példát, az 1912-ben  megjelent –egy év híján 100 éves – könyv alapján, melynek a címe: A magyar királyi államépítészeti hivatalok szolgálatára vonatkozó műszaki utasítás. A tanulmány itt olvasható.

Kérjük, szóljon hozzá!
Szépek, jók, vagy kifogásolhatóak az építmények? Önnek mik a tapasztalatai? Egyedi, vagy általánosítható jelenségről lehet beszélni? Kell-e valamit tenni, s ha igen akkor hol kellene beavatkozni és mi változtatandó? Mi a felelőssége a mérnöknek?

Buday Miklós



Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Kommentek

alfoldi 2011-11-18 12:07:44

Kiegészítés az 5.23 ponthoz:

ha a 30 ezer km-nyi állami - nem autópályás hálózat - úthálózat értéke 6.000 mrd Ft, akkor csak 2%-os értékcsökkenést felvéve, évente erre a vagyonra fenntartás, felújítás címen 120 mrd Ft-ot kellene fordítani.
Hol van ez? Hol van ez évtizedek óta? Hol van a lemaradás pótlása?
Büntetlenül feléljük a társadalom vagyonát és ez senkinek semmilyen gondot nem okoz, mintha ez a világ legtermészetesebb dolga lenne.
Az eddigi vagyongazdálkodási konferenciákon még csak fel sem merült az amortizáció alapú fenntartás, felújítás finanszírozás.

Az útalap sem 1945 utáni fogalom!

További események »
Eseménynaptár
 « 
 » 
H K SZ CS P SZo V
29 30 31 01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 01
Legfrissebb képtárak

200 éve született Bodoki Károly

Bodoki Károly elévülhetetlen érdemeket szerzett a Körösök és a Berettyó szabályozása terén kifejtett munkásságával. Tervezte és 1868-ban bekövetkezett haláláig irányította is a kiviteli munkákat. Munkássága méltó módon kapcsolódik a reformkor híres mérnökei, Huszár Mátyás, Beszédes József, Vásárhelyi Pál tevékenységéhez. 200. születési évfordulójáról emlékeztek meg március 29-én Gyulán.

GRAN-PRIZE Interdiszciplináris díj

A díj bolygónk legégetőbb kihívásaira válaszoló kiemelkedő megoldásokat, projekteket, munkákat jutalmaz majd a környezetvédelem, fenntartható fejlődés, design, orvostudomány, egészségmegőrzés,- fejlesztés és oktatás területéről évente egy alkalommal, tudtuk meg a sajtóreggelin. A Svéd díj már az első évben érdeklődést váltott ki Magyarországon.