Felhasználónév: Jelszó:
Regisztráció
Mernokport.hu
Mérnökkapu.hu Innováció Forradalmi változások körvonalazódnak a magyar vasutaknál
2011-09-28 19:41

Forradalmi változások körvonalazódnak a magyar vasutaknál

|

Vasúti hálózati megoldások „Rail Network Solutions 2011.” (RNS) témában tartott nemzetközi konferencia alkalmából rendezett sajtó-kerekasztal beszélgetést a Nokia Siemens Networks.

A telekommunikációs szolgáltatások Magyarországon is – ez idáig – kiaknázatlan gazdasági és üzleti lehetőségeket rejtenek magukban. A vasúti kommunikáció fejlesztése nemzetgazdasági szempontból a vasúti ágazat kiugrási lehetőségét jelenti. A vonattal utazók száma ugyan lassan, de hazánkban is folyamatosan növekszik. A fokozódó kényelem, biztonság, idő- és költséghatékonyság, valamint az új szolgáltatások miatt Európa szerte minden más utazási formánál többen választják.

A szélessávú vasúti telekommunikációs szolgáltatások kiépítése hazánkban is megkezdődött, azonban a többi európai országhoz viszonyítva egyelőre még gyerekcipőben jár.

 

 

A kerekasztal beszélgetés résztvevői és az érintett témák:

 

Dr. Tömpe István MÁV Zrt. fejlesztési igazgató
Szakterület: A MÁV által nyújtott kényelmi szolgáltatások a vasútvonalakon.

Ungvári Csaba vezérigazgató helyettes, GySEV Zrt.
Szakterület: Eddigi tapasztalatok a GySEV vonalain nyújtott kényelmi szolgáltatásokról.

Ésik Róbert ügyvezető igazgató, Nokia Siemens Networks Hungary
Szakterület: hálózati megoldások itthon és külföldön.

Olasz Péter vasúti hálózati megoldások regionális menedzsere, Nokia Siemens Networks
Szakterület: A vasúti távközlési megoldások technikai háttere.

 

(Sváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár NFM nem érkezett meg)

A kerekasztal beszélgetést vezette: Szilágyi Károly, az Indóház Közlekedési Lap- és Könyvkiadó online közlekedési, környezetvédelmi és utazási hírportál főszerkesztője.

 

 

 

Egyetértettek a résztvevők, hogy a szélessáv - a vasúti ágazat kiugrási lehetősége.
Kényelmesebb és biztonságosabb utazás a vonatokon a vasúti kommunikációs fejlesztésekben élenjáró Nokia Siemens Networks megoldásaival

A telekommunikációs szolgáltatások Magyarországon még kiaknázatlan üzleti lehetőségeket rejtenek magukban. A vasúti kommunikáció fejlesztése nemzetgazdasági szempontból az ágazat kiugrási lehetőségét jelenti. A Nokia Siemens Networks szerint a szélessáv által nyújtott szolgáltatások és alkalmazások használata rövidesen a hazai utazóközönség számára is általánossá válik.

Láthatóan növekszik a kereslet a minőségi utazás és az új szolgáltatások iránt Magyarországon: a vasúti társaságok (MÁV, GYSEV) közlése szerint egyre többen választják az InterCity vonatokat. A tavalyi évhez képest több, mint négyszáztizenöt ezerrel többen utaztak az emelt szintű szolgáltatásokat nyújtó járataikon*.

„Az egyre jobban dráguló üzemanyagnak, a nagyobb biztonságnak, fokozódó kényelemnek, pontosságnak, valamint az egyre szélesebb körben elterjedő vasúti telekommunikációs szolgáltatásoknak köszönhetően ez a tendencia várhatóan tovább fog erősödni”- mondta Ésik Robert, a Nokia Siemens Networks Hungary ügyvezető igazgatója.  „Jelenleg mintegy 25 millió főre tehető a nemzetközi vonatforgalom Európában, ami 2020-ra várhatóan 50 millióra fog emelkedni” - tette hozzá. A vonattal utazók száma hazánkban is folyamatosan növekszik. A MÁV-START Zrt. az idei év első nyolc hónapjában több mint három és félmillióval több fizető utast szállított Magyarország területén, mint 2010-ben. Jelentősen emelkedett az utasok száma a GYSEV Zrt. vonalain is: mintegy 5,9 százalékkal.

Bár hazánkban is megkezdődött már a szélessávú vasúti telekommunikációs szolgáltatások kiépítése, a többi európai országhoz viszonyítva egyelőre még gyerekcipőben jár.

„2008 májusa óta például, már több mint 1,4 millió utas élvezhette a zökkenőmentes szélessávú internet kapcsolatot a Thalys vonattársaság által üzemeltetett nagysebességű vonatokon Párizs, Brüsszel, Amszterdam és Köln között” - mondta Ésik Róbert.

Eddig összesen 9 európai országban működik nagysebességű vasút, melyek között a Thalys volt az első vasuttársaság, amely a WIFI használatot lehetővé tette mind az üzleti, mind a szabadidős utazók igényeinek kielégítése érdekében. A projekt technikai hátterét a Nokia Siemens Networks, a 21Net és a Telenet-et által létrehozott konzorcium biztosítja. 

A növekvő igények kielégítésére folyamatosan bővülő szolgáltatások érhetők el a vonatokon a szélessávnak köszönhetően. Egyre nagyobb az elvárás a vonatok pontossága és gyorsasága, valamint a hálózatok hatékonyabb összehangoltabb kihasználása iránt. A vonattársaságok számára a vasúti pályák jobb kihasználása, a határokon átnyúló zökkenőmentes szolgáltatások és egyre inkább összehangolt menetrendek jelenthetnek áttörést, amelyre a szélessáv alkalmazása szintén megoldást nyújt.

Ezen felül számtalan kényelmi és biztonsági szolgáltatás és alkalmazás válik elérhetővé a vonaton a szélessáv elterjedésével: mobil jegyárusítás és helyfoglalás, szórakoztatási lehetőségek, folyamatos internetkapcsolat, információ továbbítás a vonatról: diagnosztika, helymeghatározás, hőmérséklet érzékelő, információ nyújtás a vonaton: aktuális közlemények, információs videók, távoli egyéni videó felügyelet, rakomány nyomon követése, utasszámlálás stb.

A speciális igényeket kielégítő vasúti alkalmazások tehát azon túl, hogy vonzóvá teszik a vonattal történő utazást, bevételt is generálnak (pl. új hirdetési felületet jelentenek), növelik a biztonságot a távoli video felügyelet segítésével, valamint számtalan internet-alapú információhoz, hírekhez és szórakoztatási szolgáltatáshoz való hozzáférést biztosítanak.

Az egyre növekvő fedélzeti szórakoztatási szolgáltatások legnagyobb értéke az, hogy feltöltik az üres helyeket, azaz a WIFI hozzáférést kulcsfegyvernek tekinthetjük a vonattal utazók számának növelése érdekében folyó harcban.

Szeptember 28-29-e között a Nokia Siemens Networks egy kétnapos konferencia és workshopok keretében mutatja be magyar nagyvállalatok és a kormányzati szektor számára a világ számos pontján jól működő vasúti hálózati megoldásokat és azon magyar fejlesztéseket, amelyeknek köszönhetően nálunk is jelentős fejlődés várható a vasúti kommunikáció terén.

A vasúti telekommunikációs szolgáltatások és alkalmazások fejlesztésében élenjáró Nokia Siemens Networks arra törekszik, hogy egyre inkább növelni tudja az utasok biztonságát, kényelmét, valamint a vonatközlekedés hatékonyságát, pontosságát.

 

 

Fontosabb kérdések és válaszok

Szilágyi Károly az Indóház főszerkesztője: Milyen konkrét lehetőségek vannak ebben a témában, milyen felhasználási területről beszélhetünk?
Ésik Róbert ügyvezető igazgató (Nokia Siemens Networks Hungary): 2010. szept. Magyarországra hozta a Nokia Siemens Networks Hungary az ilyen típusú fejlesztéseit, mintegy 100 fő dolgozik ezen Budapesten.
Megfelelő mobil adatátviteli háttér mellett üzemeltetői szempontból releváns lehet az online jegyvásárlási, helyfoglalási rendszer, aminek alapja lehet egy stabil vasúti wifi-infrastruktúra. Új bevételi forrást jelenthet például egy online hirdetési megoldás, vasúti utastájékoztató megoldás akár a peronon, akár a szerelvényen, vasút-diagnosztikailag a szerelvények különböző menetinformációs adatainak a továbbítása, megjelenítése.

Olasz Péter regionális menedzser (Nokia Siemens Networks Hungary): Flottakövetés, akár szerelvények, akár vonatok, a már üzemelő vasút-diagnoszikai rendszerek kiegészíthetők ezzel, megfigyelésre is használható (akár élő videókép átvitele).
Csoportosítottam a szélessávú alkalmazásokat aszerint, hogy kik részesülnek ennek az újításnak az előnyeiben.
- a jegyvásárlás, információ. A háttérszolgáltatóknál is van egy koordináció (menetrendek, késések összehangolása).
- mozdony: felszerelt és használt rögzített útvonalkönyv aktualizálása, kiegészítése.
- mozdonyvezetőknek adandó napi információk online érkezhetnek.
- utastájékoztatás: utasoknak (késés, fennakadás), aktív üzemmódban „jó” híreket is közöl, az infókat továbbítja a városi közlekedésbe, ahol a diszpécser ezeknek megfelelő időben irányíthatják a buszokat a pályaudvarra. Németországi és belga rendszerekben egy városi zöldhullámot is igazít ehhez. A kommunikáció alapja a szélessávú csatorna.
Mozdonyvezető napi feladat a technikai ellenőrzés napi feladat, kalauzok is használhatják.
Kivált egy csomó papírt, megbízható.

Szilágyi Károly az Indóház főszerkesztője: Gondolkodik-e abban a magyar vasút, hogy a vasúti vagonok ólomzára szerinti új követőrendszer? A szállítmányozásban a bizalom alapja az áru biztonságára irányul. Nem elég, hogy tudjuk, hol a kocsi, jó lenne tudni, benne van-e az áru is? Van-e ilyen irány és technikai elképzelés?
Dr. Tömpe István MÁV Zrt. fejlesztési igazgató: Igen, próbálnak technikai berendezést kitalálni erre. Ez mind a négy irányból fotókat készít és továbbítja a képeket egy későbbi szakaszhoz, ahol a sértetlenség gyorsítja az ellenőrzést. A tapasztalatok szerint sajnos közben szokták kirabolni a vagonokat. A Cargo eladásával minimalizáltuk a problémát.
Olasz Péter regionális menedzser (Nokia Siemens Networks Hungary): Van olyan technikai műszer, ami a vonat tetejére helyezhető. Van benne GPS, akkumulátor és egy SIM-kártyával ellátott GSM-modul, ami csatlakozhat publikus hálózatra, GSM-R hálózatra. A másik, hogy vannak olyan okos biztonsági kamerák fedélzeti intelligenciával. Képes arra, hogyha figyeli pl. a vasúti pályát v a szerelvény oldalát, a riasztást ad, ha valamilyen változást érzékel a képben, így a széles sávot sem „foglalja” le.
Ungvári Csaba vezérigazgató helyettes GYSEV Zrt.: Az árufuvarozásban részt veszünk, napi szintű probléma, ami itt elhangzott. Ez az egész vasúti árufuvarozás versenyképességét rontja, meg kell oldani.
Én inkább az utaskomfort növelési szerepét hangsúlyoznám a szélessávú szolgáltatások közül. Jelentős utasnövekedés várható, de csak akkor, ha a vasúti szolgáltatók meg tudnak felelni – új, kényelmi szolgáltatások bevezetése. Idén tavasszal került bevezetésre a GYSEV IC kocsijain a szabad wifi-lefedettség. Nyáron bevezettük a nagyobb állomások ingyenes wifi-elérést a várakozóknak. Az utasok ezzel időt nyernek, ami a mai világban nagyon fontos. A vasút másik előnye az online kiszámítható információ, ami például autóban ülve nem valósítható meg. Ezzel tervezhetőbb az utazás és olyan perspektívák is megnyílnak, amik az egyéni közlekedésben fel sem merülnek. Az utazás előkészítése szempontjából is nagyon jó és fontos. Ezek miatt üzletemberként is azt mondom, hogy a vasút már most sokkal jobb, mint az autó – és annál is, ami a közhiedelemben él.

Szilágyi Károly az Indóház főszerkesztője: Ingyenessé tették a wifit. Felmerült, hogy térítést kelljen fizetni ezért az utasoknak?
Ungvári Csaba vezérigazgató helyettes GYSEV Zrt.: Nem merült fel. Meglepően kis többletköltséggel tudjuk ezt biztosítani, ezt be kell áldoznunk a csábítóerő érdekében. Ha pár utast meg tudunk nyerni, már kitermeli az árát.    
Dr. Tömpe István MÁV Zrt. fejlesztési igazgató: Amit most üzembe állítottak 10 darab harmadik generációs IC, Miskolc, Debrecen, Nyíregyháza, Bp Nyugati közlekedésben, és a wifi ingyen van. Felmerült, hogy elsősorban az 1. osztályra kerüljön fel, de később ez megváltozott, a felújítás része lett, tehát minden felújításkor automatikusan beszerelésre kerül.
Eu szinten is egyedülállóak vagyunk az ingyenességben, nem tudok másik országot, ahol nem kell külön díjat fizetni a wifi használatáért a másodosztályon. Romániában ingyenes – igaz, csak öt ilyen szerelvényük van.
Ungvári Csaba vezérigazgató helyettes GYSEV Zrt.: Amikor ezt bevezettük, az ÖVB megkeresett, h ezt hogy csináltuk??

Szilágyi Károly az Indóház főszerkesztője: Imidzsen túl hoz ez új utasokat?
Dr. Tömpe István MÁV Zrt. fejlesztési igazgató: Igen.

Szilágyi Károly az Indóház főszerkesztője: Nemzetközi tapasztalatok. Milyen fejlesztések vannak a világban, amelyek ezeket szolgálják?
Ungvári Csaba vezérigazgató helyettes GYSEV Zrt.:  Ebben a szegmensben a mi megoldásunk elüt a többitől. Kicsit stabilabb a net, nagyobb a sávszélesség, amin az utasok osztozhatnak. A megoldásunk mindhárom nagy szolgáltató hálózatára fel tud kapcsolódni, és elosztottan tudok ráterheli a háromra, ami 3x annyi sávszélességet jelent. A TALISZ-nál azzal egészül ez ki, náluk külső wifi antenna is van, és egy állomáson, ahol szintén van, rákacsolódhat arra. Műhold antennát is kértek a gyorsvasút tetejére, ami bárhol rákacsolódik az internetre – igaz, borsos áron.

Szilágyi Károly az Indóház főszerkesztője: Van-e tapasztalat, visszajelzés az utasok részéről?
Ungvári Csaba vezérigazgató helyettes GYSEV Zrt.: Örülnek. A lefedettségnél van egy garantált százalék 80-90%, amit mérünk, túl is teljesíti a szolgáltató. Erre a GYSEV-nél negatív véleményt még nem kaptunk.

Szilágyi Károly az Indóház főszerkesztője: A szolgáltatás technikai hátteréről mit érdemes tudnunk?
Olasz Péter regionális menedzser (Nokia Siemens Networks Hungary): Attól okosabb, hogy van benne fedélzeti intelligencia, egy számítógép, ami képes válogatni az elérési módok között, akár az árak, akár a térerő szempontjából. Van benne gps, ezért érzékeli az állomást, és tud egy fedélzeti portált nyújtani. Ha egy utas alkalmazni kezdi a wifit a saját gépén, egy bejelentkező portállal találkozik először, és a rendszer csak utána engedi tovább a földi szegmens felé a forgalmat.

Szilágyi Károly az Indóház főszerkesztője: A vasúttársaságok tartanak ott, hogy igényük legyen erre?
Dr. Tömpe István MÁV Zrt. fejlesztési igazgató: Igen
Ungvári Csaba vezérigazgató helyettes GYSEV Zrt.: Igen.

Szilágyi Károly az Indóház főszerkesztője: Az operátoroknak a közlekedésfelügyeletében mit tud nyújtani, a vasút üzemeletetőjének mennyiben lesz könnyebb ettől az élete?
Olasz Péter regionális menedzser (Nokia Siemens Networks Hungary): A mozdonyvezető vezetés közben friss információkat kap. A szerelvények átadásakor a kalauzokat is segíti. Ugyanakkor ki kell képezni a használatára az embereket, és biztosítani, hogy a rendszer egyszerű és folyamatosan működő legyen. Például a jegykezelés köre egy olyan rendszer lehet, ami különféle módokon ellenőrizheti a jegyeket, sőt, akár a kalauzt magát is. Utasszámlálásnál is nagyon jól lehet használni.
Ungvári Csaba vezérigazgató helyettes GYSEV Zrt.: Eddig nem használták ki a vasutak a modern információs lehetőségeket. Most már kell. A vasutak közötti elszámolásban, az online jegyértékesítésben kihasználható, energiát, időt lehet megtakarítani ezzel.

Szilágyi Károly az Indóház főszerkesztője: A jegykezelés ilyen módú felügyelet jelentheti-e a regisztrált utasszám növekedését?
Dr. Tömpe István MÁV Zrt. fejlesztési igazgató: Igen, bár nem ismerem a mostani számokat. Kb. 2008 elején mérettük (bizalmasan) a „bliccelés” forgalmát. Abban az időben a Bp. környéki elővárosi forgalomban ez néha elérte a 30%-ot is. A teljes szakaszra 12-15%-ot mértünk. Néztem a nemzetközi statisztikát is, Dániában pl. 2% volt. Ez évente az akkori becslések szerint 6-8 milliárdot jelentett.

Szilágyi Károly az Indóház főszerkesztője:
Üzleti lehetőségeket is nyújt ez a rendszer a vasúttársaságnak, az operátoroknak?
Olasz Péter regionális menedzser (Nokia Siemens Networks Hungary): A legkézenfekvőbb, ha ez a wifi-rendszer össze van kötve egy online hirdetési rendszerrel. Az utastájékoztató monitorokon reklámfilmet is lehet játszani, amely reklám lehet helyfüggő, például szólhat a közeledő város szállodáiról, szolgáltatásairól.
 
Újságíró: A vasút általában nem a személy-, hanem az árufuvarozásból él. A vasúttársaságok vezetőitől kérdezném, hogy van-e esély arra, hogy az európai forgalomirányítási, járműkontrolling rendszerek átkerülnek Magyarországra?
Dr. Tömpe István MÁV Zrt. fejlesztési igazgató: Bízom benne, hogy megtörténik ez, de nem mi csináljuk,, csak kapni fogjuk – viszont nagyon várjuk. Tervek vannak, minden szakmai segítséget megadunk ehhez.
Ungvári Csaba vezérigazgató helyettes GYSEV Zrt.: Ugyanez.

Újságíró: A rendszer alkalmas-e ellopható kábelek kiváltására?
Dr. Tömpe István MÁV Zrt. fejlesztési igazgató: A GSM-R rendszernek nem ez a célja, de megteremti az ehhez szükséges hálózatot, és nagyrészt optikai kábelen, rádióhullámon működik.

Buday Miklós Mérnökkapu.hu: Ez az alkalmazás forradalmi előrelépés lenne. Azt gondolom, az utas kényelem csak praktikus „mézesmadzag”, hiszen beláthatatlan távlatokat nyit meg a vasútüzem előtt. A hagyományos internetes kapcsolat mellett egyre nagyobb jelentősége van a gép-gép kapcsolatnak. Vannak-e, lesznek-e ilyen irányú tervek?
Olasz Péter regionális menedzser (Nokia Siemens Networks Hungary): Ennek a műszaki háttere megoldott. Van a rendszernek (ETCS-2 és 3) lehetősége adatátvitelre is, így a mozdonyon lévő számítógép gép-gép kapcsolatban minden adatot megkaphat akár a többi szerelvényről, akár a jelzőkről vagy a sorompókról; ez a gép képes reagálni, a gazdaságosságot is figyelembe véve számolni, amivel nem csak a biztonság, hanem a kihasználtság vagy menetrendtartás is jobb lehet. Japánban képesek lennének garantálni a kétperces követési távolsággal működő gyorsvasutat, 250-300 km/óra sebességgel. A legújabb, autóiparból ismert fejlesztések (blokkoló, fékező stb.) működnek.

Újságíró: Ha megszületne a döntés és elindulhatna akár kiemelt beruházásként, mennyi idő alatt lenne kiépíthető hazánkban egy GSM-rendszer, mondjuk a fő vonalakra?
Olasz Péter regionális menedzser (Nokia Siemens Networks Hungary): Ha kiindulási alapként egy 3000 km-es műszaki tartalmat és a jelenlegi engedélyeztetési rendszert vesszük (ez utóbbi a legkritikusabb), ez egy kb. 3 éves projekt. Országosan egy engedélyezést kezdve, az eljárást kiemeltként kezelve csökkenthető ez az idő, akár több mint egy évvel is.  

 

 

 

 

Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Ehhez az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
További események »
Eseménynaptár
 « 
 » 
H K SZ CS P SZo V
29 30 31 01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 01
Legfrissebb képtárak

200 éve született Bodoki Károly

Bodoki Károly elévülhetetlen érdemeket szerzett a Körösök és a Berettyó szabályozása terén kifejtett munkásságával. Tervezte és 1868-ban bekövetkezett haláláig irányította is a kiviteli munkákat. Munkássága méltó módon kapcsolódik a reformkor híres mérnökei, Huszár Mátyás, Beszédes József, Vásárhelyi Pál tevékenységéhez. 200. születési évfordulójáról emlékeztek meg március 29-én Gyulán.

GRAN-PRIZE Interdiszciplináris díj

A díj bolygónk legégetőbb kihívásaira válaszoló kiemelkedő megoldásokat, projekteket, munkákat jutalmaz majd a környezetvédelem, fenntartható fejlődés, design, orvostudomány, egészségmegőrzés,- fejlesztés és oktatás területéről évente egy alkalommal, tudtuk meg a sajtóreggelin. A Svéd díj már az első évben érdeklődést váltott ki Magyarországon.